ROMEO A JULIE - SHAKESPEARE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Romeo a Julie
WILLIAM SHAKESPEARE (1564 – 1616)
- největší anglický i světový dramatik
- nazýván anglickým národním básníkem a bardem z Avonu
- vystudoval gymnázium
- v 19 se oženil s o osm let starší ženou
- roku 1585 se připojil ke kočovným divadelníkům
- v Londýně se stal spolumajitelem jedné z nejlepších divadelních společností, která začala hrát v ndivadle Globe
- byl obdarován obrovskou fantazií i schopností vystavět příběh
- jeho hrdinové byli schopni promlouvat o denních starostech a řešit i filosofické problémy
- svými epikami, kronikami inspiroval Boccacia a Chaucera
LITERÁRNĚ – HISTORICKÝ KONTEXT
renesance (14. – 16. století) – Anglie
- myšlenkový a umělecký směr
- označuje snahu o obrození společnosti na základě antických ideálů
- kladení důrazu na poznání a vzdělání
- lidé se chtějí vymanit ze středověkého myšlení a vnímání světa, kde je středem Bůh
- staví se proti středověké teologii
- základní ideologií zůstává křesťanství ovlivňující morálku a myšlení celé Evropy
- do literatury pronikaly národní jazyky
- znovu se objevily žánry, které byly potlačeny ve středověku (epos, epigram, povídka, komedie)
- upřednostňovala se témata lidské existence, podstaty světského života, jeho smyslu
- náboženská tematika byla v pozadí
- ke kritice společenských poměrů s často používala satira
- humanismus – nejdůležitější myšlenkový, filosofický a historický proud renesance
– zdůrazňuje svobodný rozvoj lidské osobnosti v konkrétních podmínkách
– kritizuje feudální řád i církev jako vládnoucí organizaci
- reformace – hnutí, jehož cílem bylo reformovat římskokatolickou církev
– cílem bylo i odstranit nedostatky i rozpínavost církve
– Martin Luther, Chelčický
– protireformace – měla zabránit šíření reformace
- Hamlet, kralevic dánský – drama
– princ podezírá svého strýce, že zavraždil jeho otce
Dante Alighiery (1265 – 1321) – Itálie
- Božská komedie – duchovní alegorický epos, na kterém pracoval celý život
- Nový život – deník lásky, milostná poezie věnovaná Beatrici
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA
- literární žánr – tragédie
- literární druh – drama
- literární forma – scénář (próza i poezie)
- literární směr – drama není psáno v konkrétním směru
JAZYK
- spisovná čeština
- básnické a rétorické figury, dialogy
- psáno blankversem (nerýmovaný pětistopý jambický verš)
KOMPOZICE
- chronologická, gradace
- 5 dějství a prolog (psán formou anglického sonetu)
- vypravěč zde není, jedná se o drama
- expozice – střed rodu Kapuletů a Monteků
- kolize – Romeo se zamilovává do Julie a poznávají se, Julie si má brát někoho jiného
- krize – Julie je pohřbena, i když není mrtvá
- peripetie – Romeo se zabíjí, protože si myslí, že je Julie mrtvá
- závěr – smrt obou milenců a smíření obou rodů
- rok vydání – 1595
- prostředí díla – Verona (Itálie), 16. století
- tematika – tragická a nenaplněná láska, nepřátelství dvou rodin Montekové a Kapuleti
- motiv – lásky, války rodů, usmíření, spory , nenávist
- inspirace autora – příběhy o lásce v Antickém Řecku, básně anglického básníka Brookea
- jméno díla – podle hlavních postav, zamilované dvojice Romeo a Julie
- adaptace – několikrát zfilmování
MYŠLENKY DÍLA
- zbytečnost krvelačných sporů
- autor poukazuje na to, aby mladí lidé bojovali o své právo na lásku, štěstí a právo rozhodovat o nvlastním osudu i přes jeho nepřízeň
KRITIKA A VLIV DÍLA
- vlil této tragédie se projevuje napříč literárními dějinami
- nešťastná láska inspirovala spisovatele Jana Otčenáše – Romeo, Julie a tma
- po jeho smrti se knize dostalo světového ohlasu
- jména Monteků a Kapuletů se objevují již v Dantově Božské komedii
HLAVNÍ POSTAVY
- Romeo – panský synek, který se snadno zamiluje do krásné Rosaliny, i když o opravdovém citu neví nvůbec nic, teprve láska k Julii ho změní v opravdového muže, za zabití Tybalta je vyhnán z Verony
- Julie – dívka, která se z lásky přes noc z dítěte v ženu, odporuje svým rodičům, vzdoruje konvencím, nnebojí se riskovat, i když v sázce je její život
- Kapuletovi, Juliiny rodiče – pokrytečtí, nejprve se tváří, jako že jim jde jen o dceřino štěstí, ale po té, nco se Julie odmítne provdat za Parida, ukážou se jako lidé krutí, bezcitní, chladní
- Merkucio – Romeův přítel, renesanční mladík, bujarý společník, ironický posměváček
- Tybalt – Juliin bratranec, vznětlivý a temperamentní, zabije Merkucia a sám je pak zabit Romeem
- Paris – Juliin nápadník, kavalír a důstojný Romeův protihráč
- Bratr Vavřinec – nositel humanistické vzdělanosti a moudrosti, pomáhá oběma milencům
- Chůva – žena, vykreslená velmi realisticky, napomáhá tajnému sňatku milenců, aby vzápětí Romea npomluvila a dohazovala Julii Parida