Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5.Český humanismus,Baroko u nás , Jan Amos Komenský

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Architektura:

Stavby pro šlechtu a církev, architekti z ciziny, nejstarší stavby: Chrám Panny Marie Vítězné na Malé Straně, Matyášova brána, Valdštejnský palác, Tyršův dům

Sochařství:

Vyjádření duševního stavu

Malířství:

Náboženské náměty – obrazy na plátně a dřevě.

Literatura:

Česká barokní literatura byla dlouho vnímána negativně jako úpadek českého jazyka. Alois Jirásek tuto dobu popsal jako dobu temna.

Literatura v Čechách se rozdělovala na :

  • Oficiální barokní literatura - psali ji mnozí kněží z rodu Jezuitů (měli kladný postoj k českému národu)

  • Exilová literatura - literatura autorů, kteří odcházeli z ČR. Byl to u nás častý jev.

  • Lidová tvorba - velký rozvoj lidové slovesnosti.

  • Pololidová literatura - lidé z řad obyčejných lidí - např. kronikáři, učitelé - říkalo se jim písmáci a jejich jména jsou neznámá.

Oficiální barokní literatura :

Jedná se zpravidla o poezii.

Adam Michna z Otradovic - známý hudebník, varhaník, učitel. Jeho poezie je totožná s hudebními texty. Prolíná se přírodní a milostná lyrika. Texty jsou srozumitelné, postrádají barokní kontrast, jsou vyvážené a pohodové. K náboženským postavám se chová jako k obyčejným lidem. Dílo: „Chtíc abys spal“ - texty věnovány Paně Marii.

Bedřich Bridel - Pracuje s naturalismem - smysl pro ošklivé detaily. Ve svém díle používá kontrast mezi velikostí Boha a nicotností člověka.

Dílo: „Co bůh? Člověk?“

Bohuslav Balbín - velký příznivce českého jazyka

Dílo: „Obrana jazyka Slovanského, zvláště pak Českého“ , „Česká vlastivěda“.

Tvorba exilová

Jan Amos Komenský -prezentuje humanismus

Pavel Skála ze Zhoře - paměti o době po boji na Bílé hoře

Tvorba lidová - lidová tvorba nemá písemnou podobu, je předávána z generace na generaci. Autor není znám. Používá se improvizace - námět stejný s jinými detajly. Díla z okruhu lidové tvorby je považována za generační umělecké dílo.

  • Legendární pověsti - vyprávějí o nějakém zázraku - "Pověst o Blanických rytířích", nebo různých proroctvích - "Sibilino proroctví".

  • Balady - o útlaku poddaných - např. "Osiřelo dítě".

  • Náboženské hry - Velikonoční a Vánoční drama.

  • Loutková divadla - náměty čerpané z uměleckých děl - např. Shakespearovi hry.

  • Kramářské písně - druh zpravodajství - tímto způsobem byli obyvatelé informování o aktualních situacích ze své země.

Pololidová literatura - je znám konkrétní autor. (Písmák není povolání)

  • Kronikáři: Jan František Vavák - byl to rychtář. Působil v jižních Čechách.

  • interludia - tvorba měšťanů, kde zesměšňují sedláky. Jsou používána vulgární slova.

JAN ÁMOS KOMENSKÝ

vedle Jana Husa další osobnost světového významu; představuje spojení reformační tradice s renesančními ideály (pochopení světa a poznání), umění a vědy, víry a poznání  jižní Morava; studium na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici, pak na německých protestantských univerzitách v Herbornu a Heidelbergu; po návratu učitelem v Přerově, pak ve Fulneku; poslední biskup jednoty bratrské

Témata, do kterých materiál patří