5.Český humanismus,Baroko u nás , Jan Amos Komenský
DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (59 kB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Český humanismus,Baroko u nás , Jan Amos Komenský HUMANISMUS = nový světový názor, z lat.humanus=lidský, klade do popředí člověka, věnuje pozornost jeho životu, potřebám a ideálům HL.ZNAKY: návrat k antické kultuře, ideál krásy a dobra, obnova antických žánrů vzdělání, touha po pravdivém poznání člověka a pozemského života kult smyslů a rozumu (x kult víry) soustřeďuje se na člověka jako na jedince, sebevědomíindividualismus boj proti naprosté duchovní nadvládě církve ze středověku užívá národních jazyků místo latiny skutečné životní otázky člověka zábavná díla Hynek z Poděbrad – Český dekameron; báseň Májový sen (autora označila za neslušného mladíka); Historie o bratru Palečkovi, nauková díla Tadeáš Hájek z Hájku – Herbář Viktorin Kornel ze Všehrd – psal právnické spisy, český šlechtic, právník,napsal devět spisků o zákonech, zajímal se o český jazyk, Knihy devatery Kronika trojánská – neznámý autor; historické dílo, 1. česká tištěná kniha z r. 1468; historie o trojské válce Václav Hájek z Libočan – Kronika česká, historicky není věrná, ale nebyla v době temna zakázána Mikuláš Dačický z Heslova – velmi vzdělaný šlechtic, psal básně, většinu života žil v Kutné Hoře, napsal Paměti – kronika psaná velmi zajímavě a poutavě, cestopisy,(M. Dačický vystupuje ve dvou aktovkách L. Stroupežnického: Zvíkovský rarášek a Paní mincmistrová) Václav Šašek z Bířkova – popsal svou cestu do Francie (podle něj napsal Alois Jirásek knihu Z Čech až na konec světa) Václav Vratislav z Metrovic – popsal svou cestu do Turecka Václav Budovec z Budova – cestoval do Turecka Kryštof Harant – cestoval z Benátek do Egypta Daniel Adam z Veleslavína – byl knihtiskař, nakladatel a spisovatel, který vyženil největší tiskárnu knih, jeho tchán se jmenoval Jiří Melantrich; psal a vydával slovníky byli až čtyřjazyčné); vydával také knížky lidového čtení Jan Blahoslav – biskup jednoty bratrské přejímá dílo Chelčického, ale na rozdíl od něj neodmítá vzdělání naopak jednota bratrská zakládá celou řadu škol (za J. Blahoslava; Gramatika česká, Muzika (naše 1. teoretické dílo o hudbě), vydal zpěvník: Kancionál šamotulský (soupis písní), Filipik proti misomusům (útočná řeč proti nepřátelům vzdělání), přeložil Nový zákon V r. 1579 byla vydána Bible kralická, původně šestidílná, překlad vytvořili čeští bratři, kteří vycházeli z originálu, čeština, kterou byla bible napsána se stala základem spisovné češtiny i v době národního obrození a vlastně dodnes. BAROKO U NÁS: DOBA POBĚLOHORSKÁ České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku, rozvíjí se v době pobělohorské. Neznamená kulturní úpadek, naopak umění vysoké úrovně, dosahuje evropského vrcholu, obohaceno domácími umělci a řemeslníky o nové prvky – přizpůsobení českému prostředí (nejen chrámy, kláštery, paláce, zámky, ale i lidové stavby tzv.selské baroko na venkově – prosté kostelíky, kapličky, selské statky. Spojení nového slohu s lidovou tradicí. Stavby dokonale splývají s okolní krajinou – malby na skle, kroje, mezníky, milníky, rozcestníky,čuby = nejstarší dopravní značky. Architektura: Stavby pro šlechtu a církev, architekti z ciziny, nejstarší stavby: Chrám Panny Marie Vítězné na Malé Straně,Matyášova brána, Valdštejnský palác, Tyršův dům Sochařství: Vyjádření duševního stavu Malířství: Náboženské náměty – obrazy na plátně a dřevě. Literatura: Česká barokní literatura byla dlouho vnímána negativně jako úpadek českého jazyka. Alois Jirásek tuto dobu popsal jako dobu temna. Literatura v Čechách se rozdělovala na : Oficiální barokní literatura - psali ji mnozí kněží z rodu Jezuitů (měli kladný postoj k českému národu) Exilová literatura - literatura autorů, kteří odcházeli z ČR. Byl to u nás častý jev. Lidová tvorba - velký rozvoj lidové slovesnosti. Pololidová literatura - lidé z řad obyčejných lidí - např. kronikáři, učitelé - říkalo se jim písmáci a jejich jména jsou neznámá. Oficiální barokní literatura : Jedná se zpravidla o poezii. Adam Michna z Otradovic - známý hudebník, varhaník, učitel. Jeho poezie je totožná s hudebními texty. Prolíná se přírodní a milostná lyrika. Texty jsou srozumitelné, postrádají barokní kontrast, jsou vyvážené a pohodové. K náboženským postavám se chová jako k obyčejným lidem. Dílo: „Chtíc abys spal“ - texty věnovány Paně Marii. Bedřich Bridel - Pracuje s naturalismem - smysl pro ošklivé detaily. Ve svém díle používá kontrast mezi velikostí Boha a nicotností člověka. Dílo: „Co bůh? Člověk?“ Bohuslav Balbín - velký příznivce českého jazyka Dílo: „Obrana jazyka Slovanského, zvláště pak Českého“ , „Česká vlastivěda“. Tvorba exilová Jan Amos Komenský -prezentuje humanismus Pavel Skála ze Zhoře - paměti o době po boji na Bílé hoře Tvorba lidová - lidová tvorba nemá písemnou podobu, je předávána z generace na generaci. Autor není znám. Používá se improvizace - námět stejný s jinými detajly. Díla z okruhu lidové tvorby je považována za generační umělecké dílo. Legendární pověsti - vyprávějí o nějakém zázraku - "Pověst o Blanických rytířích", nebo různých proroctvích - "Sibilino proroctví". Balady - o útlaku poddaných - např. "Osiřelo dítě". Náboženské hry - Velikonoční a Vánoční drama. Loutková divadla - náměty čerpané z uměleckých děl - např. Shakespearovi hry. Kramářské písně - druh zpravodajství - tímto způsobem byli obyvatelé informování o aktualních situacích ze své země. Pololidová literatura - je znám konkrétní autor. (Písmák není povolání) Kronikáři:Jan František Vavák - byl to rychtář. Působil v jižních Čechách. interludia - tvorba měšťanů, kde zesměšňují sedláky. Jsou používána vulgární slova. JAN ÁMOS KOMENSKÝ jižní Morava; studium na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici, pak na německých protestantských univerzitách v Herbornu a Heidelbergu; po návratu učitelem v Přerově, pak ve Fulneku;poslední biskup jednoty bratrské 1628 –odchod do polského Lešna 1640 –pozván do Anglie (založit akademii věd), pak ve Švédsku (učebnice) 1648 –vestfálský mír = konec jeho nadějí na návrat do vlastiKšaft umírající matky jednoty bratrské = alegorická form