Babička
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Božena Němcová: Babička (1855)
Literárně historický kontext
Zasadit dílo do kontextu autorovy tvorby: Vrcholné a zároveň poslední dílo, které autorka napsala. Impulzem k napsání jí byla smrt nejmilovanějšího syna Hynka, knihu dopisuje těsně před svou smrtí.
Zasadit dílo do literárního/obecně kulturního kontextu: Realizmus, národní obrození. Bachův absolutizmus.
I. část
Časoprostor: 30. léta 19. stol. v Ratibořicích, Na starém bělidle
Literární druh a žánr: druh – próza (epika), žánr - povídka
Analýza kompoziční výstavby textu: Chronologická, s občasnými návraty do minulosti postav, psáno v er-formě. Kompoziční výstavba: rámcová (prolog + epilog).
Zasadit výňatek do kontextu díla: ----------------------------------------------
Postihnout téma a motiv:
Téma: život na venkově, srovnání života chudých a panstva v koloběhu čtyř ročních období. Zvyky a tradice.
Motiv: pomatení Viktorky, příchod černých myslivců (= vojáků), dožínky, setkání babičky s kněžnou, odvedení Jakuba Míly na vojnu,…
II. část
Charakterizovat vypravěče: Jednotlivé obrazy vypráví určitá osoba.
Pohovořit o hlavní postavě:
Babička: zidealizovaná postava; moudrá, zručná a milující, vždy ochotná každému pomoci a poradit, pracovitá, silně věřící, dodržuje zvyky a obyčeje.
Barunka: babiččina nejoblíbenější vnučka, nejstarší, poklidná, poslušná, vidí v babičce vzor.
Jan a Vilém: divocí a zlobiví bratři Barunky
Adélka: nejmladší sestra Barunky, zvědavá, bystrá, učenlivá
Paní kněžna Zaháňská (ve skutečnosti hraběnka Eleonora z Kounic – Němcová jí věnovala své dílo): milá, obětavá, přátelí se s babičkou, pomáhá chudým a obyčejným lidem (idealizace)
slečna Hortenzie: kněžny schovanka, milá, ráda si hraje s dětmi, v babičce nachází porozumění a lásku
Viktorka: dívka, která se zamiluje do vojáka (=,,černého myslivce“) a jde za hlasem svého srdce. Otěhotní, hoch ji opouští. Ona se zblázní, žije sama v lese, své dítě hodí do jezu a samotnou ji po čase zabije blesk.
Další postavy:
Terezka – Dcera babičky, matka dětí, nemá ráda báchorky a pohádky
Pan Prošek – manžel Terezky, kočí paní kněžny
Kudrnovi
Krisla
Jakub Míla
…
Postihnout vyprávěcí způsoby: Dialogy, monology
Určit typy promluv: Přímá řeč v dialozích postav
III. část
Analyzovat jazykové prostředky a jejich funkce: spisovný i nespisovný jazyk, použito nářečí, anarchizmy, přirovnání, přímá řeč, vulgarizmy, přísloví, pořekadla, pranostiky, oslovení, epizeuxis,… Kontrast ideálu s reálným životem. Dlouhá souvětí, rozsáhlé popisy osob a prostředí. Idealizace.
Co se může a nemusí objevit u maturity:
Jaký je podtitul díla? Obrazy z venkovského života
Další autorčina díla: Karla, Pohorská vesnice, Chyže pod horami, V zámku a podzámčí, Divá Bára, Pan učitel, Dobrý člověk, Národní báchorky a pověsti, Obrazy z okolí domažlického, Slovenské pohádky a pověsti,…
Koho dílo inspirovalo?
Muzikály. Filmy: 1940 (režie: František Čáp), 1971 (režie: Antonín Moskalyk, hl. role: Terezie Brzková, Libuše Šafránková)
- Sama Božena Němcová se stala inspirací mnoho autorům (např. Jaroslav Seifert: Vějíř Boženy Němcové,…)
Děj:
Kniha popisuje život babičky, která se přistěhuje z podhorské vesničky ke své dceři Terezce. Ta bydlela v osamělém stavení, kterému se říkalo Staré bělidlo. Společně se svým manželem Janem vychovávali čtyři děti - Adélku, Vilímka, Jana a Barunku. Okolo stavení byla spousta domácího zvířectva a nechyběli ani psi Sultán a Tyrl. Babička pomáhala dceři s prací v domácnosti a kolem stavení. Věnovala se svým vnoučatům, vedla je ke skromnosti, vychovávala je podle starých zvyků a učila je víře v náboženství. Barunka si s babičkou rozuměla a velice si jí vážila.