Vyšetřování ztráty třídní knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
☞
Vybrané a zakoupené materiály není povoleno dále šířit prostřednictvím sítě Internet ☜
LADISLAV SMOLJAK - VYŠETŘOVÁNÍ ZTRÁTY TŘÍDNÍ KNIHY
LITERÁRNÍ TEORIE
Literární druh a žánr:
divadelní hra (drama), komedie (činohra)
Literární směr:
poprvé uvedeno (premiéra) r. 1967 v pražské Malostranské besedě; rané období
tvorby autora i Divadla Járy Cimrmana; české drama 60. let
Slovní zásoba:
převažuje spisovná čeština, občas hovorové výrazy (kravál); objevují se zde také
výrazy s dvojím významem - tzv. dvojsmysly, citoslovce („prsk“) nebo archaismy
Stylistická charakteristika textu:
dlouhé monology i dialogy; prvky absurdního dramatu (opakování stejných pasáží v
různých fázích děje, promlouvání k nereagující třídě, nelogičnosti - dvě postavy
hovoří každá o něčem jiném, aniž by na sebe reagovaly); řečnické otázky („A co
vaše třída?“, „Pročpak nevstaneš, Zdeňku, když tě volám?“); nadsázka („…v jedné
jediné třídě…“); synekdocha („A jsme na lopatkách!“); specialitou je anakolut neboli
vyšinutí z větné vazby („…máme tady jednu takovou nepěknou, ošklivý případ.“)
Postavy:
UČITEL: hodný, plachý a bojácný; střídá metody nátlaku na žáky (jednou je
přátelský, jindy “naoko” vyhrožuje); má strach z ředitele; ŘEDITEL: pracovitý a
snaživý, po dobrém se snaží přemluvit žáky k vrácení třídní knihy; má strach z
inspektora; INSPEKTOR: dobrácký; bojí se toho, co řekne zemský rada; ZEMSKÝ