Vyšetřování ztráty třídní knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
anakolut - jev, kdy část věty nenavazuje syntakticky správně na předchozí část téže věty (nesprávná a neočekávaná změna větné stavby)
synekdocha - figura, při níž je použito buď označení celku místo označení části nebo naopak (např. „Otevřete! Tady policie!” místo „Otevřete, tady policista.“)
Jára Cimrman - fiktivní postava (neexistující, avšak představovaná jako reálná) všestranného českého génia; TVŮRCI: Zdeněk Svěrák, Jiří Šebánek a Ladislav Smoljak
Ukázka: INSPEKTOR: Hudební skříň, kterou zde vidíte, vyrobili při
práci v kůlně a na podzimku žáci školy v Maleticích. A co vaše
třída?
ŘEDITEL: No, pane inspektore, nerad to říkám, ale musím si
postěžovat.
INSPEKTOR: Velice často se setkávám s tím, že se práce
v kůlně a na podzimku ve školách podceňuje.
ŘEDITEL: Učí se dobře, pane inspektore, to nemohu říct.
Ale
máme tady jednu
takovou nepěknou, ošklivý případ.
INSPEKTOR: A přitom je to předmět stejně důležitý jako třeba
psaní tvrdého nebo měkkého i.
ŘEDITEL: Nechci pomyslet, co vám pan inspektor řekne.
INSPEKTOR: Práce v kůlně a na podzimku se ve škole
podceňuje a najednou – prsk!
Začnou se ztrácet čepice.
ŘEDITEL: Také tu máme jeden takový ošklivý, a neváhám
říci, pane inspektore, zlá, zlomyslná, nepěkná případ a věc.
INSPEKTOR: Ve Vyškově se v jedné jediné třídě během
jednoho jediného týdne ztratily čtyři čepice.
ŘEDITEL: To sedlo, chlapci! Jedna nula pro pana inspektora!
INSPEKTOR: Tři vlněné pletené a jedna plátěná se štítkem.