Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vyšetřování ztráty třídní knihy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (132.55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

prostředí české školy, konkrétně 8. třídy (chlapecké); čas není přesně určen (přibližně v době Rakouska-Uherska) 
   Inscenace: 

výhradně v repertoáru Divadla Járy Cimrmana 
   Význam sdělení (hlavní myšlenky díla): 

posílení vlasteneckého cítění (odlehčená a humorná forma protestu proti komunistickému režimu); satirické poukázání na zkostnatělý a absurdní školní 

systém (učitel se bojí ředitele, ředitel se bojí inspektora a inspektor se bojí zemského rady = nikdo neřeší skutečný problém) 

LITERÁRNÍ HISTORIE společensko-historické pozadí vzniku 
   Politická situace (mocenské konflikty, aj.): 

tzv.  studená  válka  –  napjatý  stav  mezi  socialistickými  a  demokratickými  mocnostmi  (1947-1991);  vznik  Varšavské  smlouvy  –  vojenský  pakt 

socialistických zemí (1955); v Československu probíhá (přibližně od roku 1967) postupné uvolňování poměrů (zmírňování cenzury, snahy o reformaci 

komunistické strany) = tzv. Pražské jaro → vojska Varšavské smlouvy vstupují do Československa (srpen 1968) a ukončují tendence a snahy o reformy 
   Základní principy fungování společnosti v dané době: 

společnost s nadějí vyhlíží reformu komunistického režimu → všeobecné uvolnění poměrů je podporováno napříč společností 
   Kontext literárního vývoje: 

díky  uvolnění  poměrů  (mimo  jiné  utlumení  cenzury)  v  60.  letech  dochází  k  rozvoji  českého  dramatu  (tzv.  divadla  malých  forem)  -  divadlo  Semafor 
(hudebně zábavné divadlo; Jiří Suchý, Jiří Šlitr, později Šimek & Grossmann); Divadlo Na zábradlí (Ivan Vyskočil); Divadlo na provázku (Bolek Polívka, 

Témata, do kterých materiál patří