Vyšetřování ztráty třídní knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
prostředí české školy, konkrétně 8. třídy (chlapecké); čas není přesně určen (přibližně v době Rakouska-Uherska)
Inscenace:
výhradně v repertoáru Divadla Járy Cimrmana
Význam sdělení (hlavní myšlenky díla):
posílení vlasteneckého cítění (odlehčená a humorná forma protestu proti komunistickému režimu); satirické poukázání na zkostnatělý a absurdní školní
systém (učitel se bojí ředitele, ředitel se bojí inspektora a inspektor se bojí zemského rady = nikdo neřeší skutečný problém)
LITERÁRNÍ HISTORIE - společensko-historické pozadí vzniku
Politická situace (mocenské konflikty, aj.):
tzv. studená válka – napjatý stav mezi socialistickými a demokratickými mocnostmi (1947-1991); vznik Varšavské smlouvy – vojenský pakt
socialistických zemí (1955); v Československu probíhá (přibližně od roku 1967) postupné uvolňování poměrů (zmírňování cenzury, snahy o reformaci
komunistické strany) = tzv. Pražské jaro → vojska Varšavské smlouvy vstupují do Československa (srpen 1968) a ukončují tendence a snahy o reformy
Základní principy fungování společnosti v dané době:
společnost s nadějí vyhlíží reformu komunistického režimu → všeobecné uvolnění poměrů je podporováno napříč společností
Kontext literárního vývoje:
díky uvolnění poměrů (mimo jiné utlumení cenzury) v 60. letech dochází k rozvoji českého dramatu (tzv. divadla malých forem) - divadlo Semafor
(hudebně zábavné divadlo; Jiří Suchý, Jiří Šlitr, později Šimek & Grossmann); Divadlo Na zábradlí (Ivan Vyskočil); Divadlo na provázku (Bolek Polívka,