Vyšetřování ztráty třídní knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ŠKOLNÍ RADA: zamlklý člověk; TŘÍDA: ve hře ji představuje obecenstvo
Děj:
jednotlivé postavy (třídní učitel, ředitel školy, školní inspektor a zemský školní rada)
se postupně snaží přesvědčit a donutit třídu 8.C, aby vrátila ukradenou třídní knihu
(ta měla být ukradena před 7 lety); nejprve to zkoušejí běžnými pedagogickými
metodami (po dobrém i po zlém); první do třídy přijde učitel → přesvědčuje třídu,
aby třídnici vrátila, nejprve smířlivě, nakonec používá i výhrůžky (vyhrožuje například
příchodem ředitele) → ředitel přichází jako druhý a přesvědčuje žáky, aby třídnici vrátili, než přijde inspektor (z jeho příchodu má on sám zjevný strach)
→ inspektor do třídy přichází jako třetí, ale více než třídní kniha ho zajímají 4 ukradené čepice, ztracené ve Vyškově → učitel i ředitel se předhánějí v
tom, aby mu předvedli, jak intenzivně se po třídní knize pátrá, inspektora ale třídnice nezajímá → jako poslední do třídy vstupuje zemský školní rada,
který během návštěvy nepromluví ani slovo → všichni tři podřízení se před radou snaží ztrátu zamaskovat → opakuje se stále stejný výslech třídy, rada
si vybaluje svačinu, nabízí ostatním a nakonec se i samotní žáci smí pustit do svých svačin; třídní kniha se tedy ani po sedmi letech nenajde
Kompozice:
hra se dělí na 2 části; 1. odborné referáty o životě, práci a činech Járy Cimrmana (mimo jiné o jeho pedagogickém systému; má 11 krátkých kapitol); 2.
samotný děj hry (jen 1 dějství)
Prostor a čas: