Česká generace počátku 20. století a avantgarda v evropském umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Petr Bezruč
Pracoval jako poštovní úředník
Slezské písně – Hlavní téma – obraz národnostního a sociálního útisku slezského lidu, výzva ke vzpouře, autorova autostylizace do barda vymírajícího kmene
báseň Já, báseň Červený květ = symbol vzpoury, srovnává sebe sama s květem kaktusu, nový typ sociální balady – Maryčka Magdonova – stará se o osiřelé sourozence, krade dříví, když jí chytnou, skočí ze skály
básně nejprve vycházely v časopisech
časté výstupy samotného básníka v mýtické roli
podmětem k napsání byla těžká nemoc – bál se, že po jeho smrti nikdo neupozorní na situaci ve Slezsku
Stanislav Kostka Neumann
Organizátor uměleckého a kulturního života
Vila na Olšanech – centrum anarchistických buřičů, vydává jejich časopis Nový kult
Spolupracoval s Moderní revue
Žil ve Vídni, 10 let na Moravě, jeho tvorba je ovlivněna vitalismem a civilismem
1.sv. válku prožívá na frontě, po válce vstupuje do KSČ
Po 2.sv.válce se jeho tvorba stává vzorem komunistického básníka
Prošel složitým uměleckým vývojem od anarchismu, dekadence a symbolismu přes civilismus a kritický realismus až k proletářské poezii
Satanova sláva mezi námi – vliv symbolismu a dekadence, utiskovaný lid nenachází Boha, ale Satana jako symbol vzpoury, síly a radosti
Kniha lesů, vod a strání – naturalismus, vitalismus – okouzlení přírodou, radost ze života, parafráze modliteb
Nové zpěvy – civilismus, oslava technických vynálezů, velkoměsta, volný verš
Rudé zpěvy – proletářská poezie, Zamořená léta – doba okupace
Avantgardní proudy
Avantgarda = předvoj – určitý směr, který prosazuje nové myšlenky, průkopníci přicházejí s něčím novým
Po první světové válce, chtějí začít znovu a zcela jinak
Futurismus
1. avantgardní směr, 1908 – Itálie – Manifest futurismu (Filippo Thomaso Marinetti)
Futurum = budoucí, obrácen k přítomnosti a budoucnosti, obdiv k moderní technice, městské civilizaci
Vidí krásu v pohybu, rychlosti, síle a činu → mění se i poezie
Staví se proti tradici a minulosti v umění – rým, rytmus, syntaktická stavba => provádí syntaktickou destrukci věty => vytváří tzv. teorii osvobozených slov (slova jsou skládána bez ohledu na logické vazby a syntaktická pravidla, odstranění interpunkce)
Využívá kakofonie = nelibozvučnost – napodobování řinčení strojů, techniky…
Snaží se setřít hranice mezi jednotlivými druhy umění (hudba x malířství x literatura)
Filippo Marinetti (1876-1944)
Probudil stagnující italskou literaturu
Manifest futurismu – válka jako hygiena světa, podpora fašismu
Osvobozená slova – básnická sbírka
Vladimír Majakovsky
Rusko, proticarské názory, futurismus po formální stránce podobný italskému
Sbírky – 150 000 000, V. I. Lenin
Kubismus
Kubus – krychle, zasáhl všechny oblasti umění – hlavně výtvarné
Změna ve vidění reality a zacházení s ní => objekt byl rozkládán na jednotlivé geometrické tvary a poté byl zpětně skládán
Ve výtvarném umění – Pablo Picasso
V literatuře – prolínání futurismu a kubismu – kubofuturismus – odstranil interpunkci a osvobodil verš => mnohoznačnost (polytematičnost) – volně plynoucí představy, které jsou asociativně spojené ale obsahově různorodé