Česká meziválečná próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- tvorba do roku 1920 :
povídkové knihy Krakonošova zahrada
povídka Šlépěj (Boží muka) - ve sněhu je otištěna lidská šlépěj, jak se tam dostala, stal se zázrak ? řešení autor nepodává, pravda je nepostižitelná, pluralita pravdy, nespolehlivost lidského poznání a usuzování - jedno z tajemství lidské existence
- tvorba ve 20. letech
utopická alegorie, hra RUR (20) - vznikla jako reakce na rozpory moderní civilizace, kdy tvůrčí aktivita a vynalézavost se může obrátit proti člověku a ohrozit jeho existenci , název znamená Rozumovi univerzální roboti (Rossum´s Universal Robots)
námět je fantastický - na ostrově je stvořen umělý člověk, který dostane jméno Robot (Josef Čapek), je velmi inteligentní, mluví mnoha jazyky, chybí mu však cit, továrna na jejich výrobu chrlí nové a nové roboty, ti se vzbouří proti člověku, vznikne válka a lidstvo je vybito, kromě stavitele Alquista, který si váží lidské práce, hrozí nebezpečí, že vymřou i roboti, protože se ztratilo jejich výrobní tajemství, dva roboti (Primus a Helena) však k sobě pocítí lásku - jsou schopni se obětovat jeden za druhého, stávají se lidmi a tím je život na zemi zachráněn, Alquist v nich vidí nového Adama a Evu
hra Ze života hmyzu (21) - napsal se svým bratrem Josefem, hlavní postavou je tulák, který si lehne do trávy a pozoruje výjevy z hmyzího života, každý hmyz představuje určitou lidskou vlastnost, motýli - marnou lásku, mravenci - touhu po moci, chrobáci - touhu po majetku, jepice - krátkost lidského života.
utopická hra Věc Makropulos (22) - námět je fantastický, hrdinka hry se jmenuje Emílie Márty, její otec, lékař na dvoře Rudolfa II., vynalezl elixír mládí, použil jej na své dceři a ona už žije 300 let, přemýšlí, jestli má elixír znovu použít, ale uvědomuje si, že míra života dává lidskému životu hodnotu, recept nepoužije a zničí
román Krakatit (24) - nejslavnější román své doby, inspirací byl výbuch sopky Krakatoa a její ničivé účinky, hl. postavou je inženýr Prokop, který vynalezne atomovou zbraň a nazve ji krakatit, zbraň je mu ukradena a dostane se do rukou těm, kteří chtějí získat vládu nad světem a jeho vynález použijí, celý příběh se odehrává na rozhraní snu a skutečnosti a je založen na kontrastu
závěr : člověk je zodpovědný za své činy, důležitější než ničit svět je každodenní drobná užitečná práce pro lidstvo
- na přelomu 20. a 30. let píše Čapek drobné prózy :
- Povídky z jedné kapsy a Povídky z druhé kapsy (29) - sbírky detektivních příběhů, inspirované anglickou detektivkou, důležitější než detektivní motiv je pro autora psychologie postav, způsob myšlení a chování zlodějíčků i strážců zákona, zdánlivě neřešitelná záhada ji vždy racionálně vysvětlena (tajemství každodenního života), ale není označeno, na čí straně je zlo