ČJ-Ostře-sledované-vlaky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
nejčastější substantivum v jeho dílech – Ježíš
OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY
1965
NOVELA
prozaický žánr kratšího nebo středně dlouhého rozsahu
na rozdíl od povídky nemá dějové odbočky
stupňuje se do překvapivého zvratu
zakladatel žánru – Giovanni Boccacio (Dekameron) → romantismus (Puškin – Kapitánská dcerka) → realismus (Guy de Maupassant – Miláček) → 20. století (Hemingway, Solženicyn) – v Česku Dyk (Krysař)
ke konci 2. sv. v. na nádraží v Kostomlatech (vychází z Hrabalových zážitků z doby, kdy pracoval na dráze)
prolínání osobní a dějinné linie
erotický zážitek i diverzní akce jsou pro Miloše zkouškou dospělosti
zachycení napětí mezi běžnými lidskými starostmi a krutostí války
zachycuje Hrabalovu nenávist k válce a nacismu
ukazuje válku z mnoha úhlů pohledu, např. utrpení zvířat (transportace dobytku v příšerných podmínkách)
přesto s Němci i soucítí a uvědomuje si, že válka musela být pro obyčejné vojáky utrpením (Milošovy úvahy o tom, že s postřeleným vojákem se mohl přátelit, kdyby se setkali za jiných podmínek – přirovnáváno ke scéně z Na západní frontě klid)
sabotáž na konci knihy proti nacismu, ale komunisté v tom viděli odpor k totalitním režimům obecně
postavy od začátku charakterově dané a příliš se němění – Miloš výjimka
přechod z naivního a přecitlivělého chlapce v muže
zpočátku působí zbaběle (pokus o sebevraždu), ale na konci se zachová hrdinsky
absurdní situace – např. snaha Milošova dědečka zhypnotizovat německé vojsko
tragikomická pointa – posl. věta – “Měli jsme sedět doma, na prdeli.”
vulgarismus – nečekaný, kontrastuje se situací
postavy:
Miloš Hrma – mladý výpravčí, komplex z problémů ve svém milostném životě → nakonec komplexy prolomí, nabude sebevědomí a odhodlání, zúčastní se protiněmecké akce (při níž přijde o život)
výpravčí Hubička – inspirován skutečnou osobou a událostí – záletník, veselý, drzý, silně protiněmecký
ich-forma, min. čas, kompozice retrospektivní (Milošovy vzpomínky)
vypravěč neomezeně zachycuje své subjektivní pocity, prožitky a názory
dlouhá souvětí, záměrné přílišné používání spojky a, zájmena ten (→ autenticita)
nevyhýbá se erotice a černému humoru
1966 film (rež. Jiří Menzel) – Oscar