Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČJ-Ostře-sledované-vlaky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18,46 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ostře sledované vlaky SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ (Česká lit. 1968-1969) politická a společenská situacekonsolidace a normalizacepolitické čistkyupálení Jana Palacha a Jana Zajíce1. 1. 1977Charta 77 (podepsali např. Václav Havel, Jan Patočka, Jiří Hájek) →AntichartamanifestNěkolik větpocity zklamání a rezignace → emigracekontext dalších druhů umění - malířství – oficiální (sociální realismus) x neoficiální (abstraktní malba) - sochařství – pomníky funkcionářů - architektura – úpadek, paneláky - hudba – písničkář Jaromír Nohavica literaturapostižena normalizacízakázání dosavadních literárních časopisů, rozpuštění Svazu československých spisovatelůlit. rozštěpena na tři proudy – oficiálně publikovaná samizdatová, zahraniční (exilová) někteří autoři neoficiálně i oficiálně (po cenzurních úpravách) –Hohumil Hrabal, Jaroslav Seifert(Maminka, Morový sloup, Všecky krásy světa, Býti básníkem)ve velkém vycházeli prorežimní básníci –Jiří Žáček(Slabikář, Blues pro kravatu)omezeně směli publikovat významní autoři z 60. let (po ideových ústupcích či veřejné sebekritice) Bohumil Hrabal Ladislav Fuks–Oslovení z tmy, Spalovač mrtvol, Pan Theodor Mundstock Vladimír Páral–Soukromá vichřice, Mladý muž a bílá velrybakvůli ideologickému tlaku volena úniková témata, aby autoři nemuseli psát angažovaně – příroda, rodinné problémy, erotikav samizdatu edicePetice (vedlLudvík Vaculík) – do 1989 410 svazků; ediceExpedice (spoluzaložilVáclav Havel)mnoho autorů emigrovalo Josef Škvorecký–Zbabělci, Mirákl Arnošt Lustig –Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou, Noc a naděje, Démanty noci, Dita Saxová Milan Kundera–Žert, Nesnesitelná lehkost bytí, Směšné lásky, Nesmrtelnost písničkářKarel Krylbytové divadlo – zakázaní herci (Pavel Landovský) BOHUMIL HRABAL (1914-1997) nemanželské dítědětství v Nymburku (→ zachyceno vzpomínkovými prózamiPostřižiny; Městečko, kde se zastavil čas aHarlekýnovy miliony)časem se k nim domů přistěhoval otčímův bratr Josef (Pepin) →Postřižinystudoval práva v Prazeza války několik zaměstnánípo válce dokončení práv, ale většinou nekvalifikované profese (např. v pivovaru, výpravčí)manželka Eliška (→ jejíma očima líčena trilogieSvatby v domě, Vita nuovaaProluky)1963 spisovatelem z povolánínesměl publikovat → vycházel v samizdatu a exilupo vyjádření loajality k režimu směl po megacenzuře publikovat – nestaral se o pilitiku ani o svá díla, vůbec mu to nevadilozobrazení života lidí na okraji společnostivyužití nespisovných útvarů českého jazyka (v přímé řeči)v prózách většinou chybí souvislý děj – množství epizod zachyceno “nekonečným” proudem řeči bez snahy o promyšlenou kompoziční výstavbu – má to evokovat hospodské vyprávění – “pábení” (jedno téma mě přivede k jinému)dovedeno do krajnosti v experimentální prózeTaneční hodiny pro starší a pokročilé (1 věta)poetizace všednosti – popisuje vznešené vedle nízkého (např. básnické metafory vedle hospodských výrazů) → originální pohled na světod 30. let poezie, v 50. letech se zaměřil na prózuhl. hrdinové jeho děl svérázní, vymykají se běžnému průměru – např. v povídkových souborechPerlička na dně (o obyčejných lidech na okraji společnosti – ale v každém schované něco krásného) čiPábitelé(panoptikum svérázných postav = pábitelů, vystavěno na ironii a nadsázce, příběhy často nevěrohodné či přibarvené, povídkaJarmilka– vykreslen charakter jednoduché, myšlenkově slabé dívkyv 70. letech zákaz publikovat – vrcholná díla románObsluhoval jsem anglického krále(satira věčné české přizpůsobivosti) povídkaPříliš hlučná samotanejčastější substantivum v jeho dílech – Ježíš OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY 1965NOVELA prozaický žánr kratšího nebo středně dlouhého rozsahu na rozdíl od povídky nemá dějové odbočky stupňuje se do překvapivého zvratu zakladatel žánru – Giovanni Boccacio (Dekameron) → romantismus (Puškin –Kapitánská dcerka) → realismus (Guy de Maupassant –Miláček) → 20. století (Hemingway, Solženicyn) – v Česku Dyk (Krysař)ke konci 2. sv. v. na nádraží v Kostomlatech (vychází z Hrabalových zážitků z doby, kdy pracoval na dráze)prolínání osobní a dějinné linie erotický zážitek i diverzní akce jsou pro Miloše zkouškou dospělosti zachycení napětí mezi běžnými lidskými starostmi a krutostí válkyzachycuje Hrabalovu nenávist k válce a nacismu ukazuje válku z mnoha úhlů pohledu, např. utrpení zvířat (transportace dobytku v příšerných podmínkách) přesto s Němci i soucítí a uvědomuje si, že válka musela být pro obyčejné vojáky utrpením (Milošovy úvahy o tom, že s postřeleným vojákem se mohl přátelit, kdyby se setkali za jiných podmínek – přirovnáváno ke scéně zNa západní frontě klid) sabotáž na konci knihy proti nacismu, ale komunisté v tom viděli odpor k totalitním režimům obecněpostavy od začátku charakterově dané a příliš se němění – Miloš výjimka přechod z naivního a přecitlivělého chlapce v muže zpočátku působí zbaběle (pokus o sebevraždu), ale na konci se zachová hrdinskyabsurdní situace – např. snaha Milošova dědečka zhypnotizovat německé vojskotragikomická pointa – posl. věta –“Měli jsme sedět doma, na prdeli.” vulgarismus – nečekaný, kontrastuje se situacípostavy: Miloš Hrma – mladý výpravčí, komplex z problémů ve svém milostném životě → nakonec komplexy prolomí, nabude sebevědomí a odhodlání, zúčastní se protiněmecké akce (při níž přijde o život) výpravčí Hubička – inspirován skutečnou osobou a událostí – záletník, veselý, drzý, silně protiněmeckýich-forma, min. čas, kompozice retrospektivní (Milošovy vzpomínky)vypravěč neomezeně zachycuje své subjektivní pocity, prožitky a názorydlouhá souvětí, záměrné přílišné používání spojkya, zájmenaten(→ autenticita)nevyhýbá se erotice a černému humoru 1966 film (rež. Jiří Menzel) – Oscar

Témata, do kterých materiál patří