Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČJ-Romance-pro-křídlovku -rozbor

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19,27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

R omance pro křídlovku SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ (Česká lit. 1958-1968) politická situacev Československu oficiálně socialismus, ale uvolňování režimuekonomický úpadek → reformykritika režimu, pokusy o demokratizaci (Ludvík Vaculík)kontext dalších druhů umění - malířství –abstrakce, inspirace americkým pop-artem - sochařství –hledání nových materiálů a způsobu jejich zpracování - architektura –účast čes. umělců na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu – náš pavilon získal hlavní cenu; masové stavebnictví – sídliště, nákupní střediska - hudba – uvolňování režimu→ větší kontakt se Z tvorbou – experimenty, pop, divadlo Semafor (Jiří Šlitr, Karel Gott, Waldemar Matuška, Eva Pilarová), divadlo Rokoko (Marta Kubišová, Václav Neckář, Helena Vondráčková) literaturauvolněnější režim → menší kontrola nad vydávanými díly, větší publikační možnosti, vydávání některých dříve zakázaných autorů (Vladimír Holan, Egona Hostovský)překlady dosud nevydávaných cizích autorů (beatníci, Beckett)literární časopisy –Literární noviny, Světová literatura, Host do domu, Tvář, Sešity pro mladou literaturu, Divadlo, Dialogkoncem červa 1967 – IV. sjezd Svazu československých spisovatelů – Ludvík Vaculík (o rok později v rámci pražského jaraDva tisíce slov)POEZIE existenciální rysy František Hrubín Jaroslav Seifert Jan Skácel –Smuténka Oldřich Mikulášek–Tráva se raduje, Agogh “poezie všedního dne” – pocity strachu a úzkosti Josef Kainar –Nové mýty inspirace jazzem a bluesem Václav Hrabě –Stop-time(jediná sbírka, posmrtně) “experimentální poezie” – hledá nové způsoby vyjádření názorů a pocitů →formální a jazykové experimenty grafická úprava textů Bohumila Grogerová –JOB-BOJ písničkáři –Karel KrylPRÓZA obrácení zájmu od společensky angažovaných témat k psychologické analýze člověka téma životní deziluze –Milan Kundera historické romány –Jiří Šotola tzv. druhá vlna válečné prózy Arnošt Lustig–Noc a naděje, Démanty noci, Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou Ladislav Fuks–Spalovač mrtvol, Oslovení z tmy, Pan Theodor Mundstock, Vévodkyně a kuchařka, Variace pro temnou strunu, Návrat z žitného pole, Obraz Martina Blaskowitze Josef Škvorecký Jan Otčenášek Bohumil Hrabal Vladimír Páral DRAMA Divadlo za branou, Semafor, Studio Y prvky absurdního dramatu Václav Havel Josef Topol Ivan Vyskočilnejvýznamnější slovenský spisovatel –Ladislav Mňačko FRANTIŠEK HRUBÍN (1910-1971) básník (milostná, meditativní a přírodní lyrika), prozaik, dramatik a překladateldětství prožil v Lešanech – posázavská krajina a venkovský život pro Hrubína inspirací → umístil do Lešan děj několika svých děl (např.Krásná po chudobě, Romance pro křídlovku)zaměstnán jako knihovník, přátelil se s mnoha literáty (např. s Josefem Horou, Jaroslavem Seifertem, Františkem Halasem)básně začal psát už ve 30. letech, ale vrcholná díla až po válcesvatba a děti → začal psát pohádky pro děti a psát pro Mateřídouškuna II. sjezdu Svazu čs. spisovatelů vyjádřil nesouhlas s komunistickou kulturní politikou poezii 50. let přirovnal k labuti, jejíž křídla zamrzla v ledu poté problémy, musel odvolatléčil se ze závislosti na alkoholutváří strávil v jižních Čechách (→Srpnová neděle) DÍLO:součást meziválečné, okupační i poválečné literaturyjedna z prvních básnických sbírek –Krásná po chudobě (meditativní, milostná a přírodní lyrika, v okolí Lešan, bohatá metaforičnost, záměrně chudá slovní zásoba, vliv K. H. Máchy: opakující se obrazy letních nocí, cest, proudění řeky, milování a křídel spojovány s motivy smrti, stesku, mrtvé milenky a plynutí života, motto sbírky“ach zemi krásnou, zemi milovanou”, jambický rytmus)typické rysy jeho poezie: opora v rodné zemi, inspirace Posázavím víra v Boha melodičnost a lyričnost veršů pravidelný rytmus a rým bohatá metaforičnost protikladné motivy lásky a smrti, touhy a skutečnosti, země a vesmíruvrchol jeho poezie:Romance pro křídlovkudrama – lyrickou atmosférou připomínají hry Antona Pavloviče Čechova Srpnová neděle– na hrázi jihočeského rybníka, s velkým úspěchem uvedena v Národním divadle, hl. hrdina spisovatel – má pocit, že nedosáhl, čeho chtěl dosáhnout → sám sebe ironizuje Křišťálová nocpróza –Zlatá reneta– zklamání životem i marnost touhy vrátit časpovažován za zakladatele moderní české poezie pro děti sbírkaŘíkejte si se mnou – ovlivněna lidovými říkadly knihyŠpalíček pohádek, Dvakrát sedm pohádek(zveršované)překládal prokleté básníky a starou čínskou poezii ROMANCE PRO KŘÍDLOVKU 1962 → jedna z nejčtenějších knih české poezie, vyšla několikrátlyrickoepická skladba, Hrubínovo vrcholné básnické dílobaladický charakter (končí tragédií), žalostná romancev okolí Lešantéma: dospívání, první setkání s láskou a se smrtíkontrasty: hl. hrdina zažívá první milostnou zkušenost a zároveň se poprvé pohybuje v blízkosti smrti – protikladné motivy – smrt dědečka (přirozené završení života) x smrt Teriny (předčasný konec chlapeckého okouzlení, vstup do dospělosti) fyzická láska (Tonka) x platonická láska (Terina) zábava (pouť) x klid (příroda)motivy: ke spojení lásky se smrtí odkazuje motiv křídlovky (zvuk trubky, na niž hraje Viktor, provází lidi na pohřbech i svatbách) motiv tepla – venku teplo (život) x vevnitř chlad (smrt) Sedím v okně a bdím. Přes jedno rameno přelévají se mi teplé vůně kopřiv druhé zamrzá v černých ledech světnice. motiv kopřiv – něco, co nás popálí motiv doutníku – nemá se oklepávat → popel (něco, co zbyde… opět souvislost se smrtí) motiv krve – František se řízne → úvahy o smrti křídla – radost, volnost, euforie, touha po neuskutečnitelnémdospívání – vše je poprvé – holení, láska, smrtFrantišek – hodný mladý student, stará se o dědečka, rád se touláTerina – prostá dívka od kolotočů, romantická, nevypodobitelná, autor v ní vidí čistotu, zemře na záškrtTonka – opak Teriny, hrubá, vulgární, zkušenáprolínání několika časových rovin (1930-1961) plynulý tok příběhu narušují neustálé paralely, skoky, návraty a opakování všechny časy (minulost, přítomnost i budoucnost) se volně prostupují děj se vrací k noci 28. srpna 1930 – centrum skladb

Témata, do kterých materiál patří