ČJ-Romance-pro-křídlovku -rozbor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
léčil se ze závislosti na alkoholu
tváří strávil v jižních Čechách (→ Srpnová neděle)
DÍLO:
součást meziválečné, okupační i poválečné literatury
jedna z prvních básnických sbírek – Krásná po chudobě (meditativní, milostná a přírodní lyrika, v okolí Lešan, bohatá metaforičnost, záměrně chudá slovní zásoba, vliv K. H. Máchy: opakující se obrazy letních nocí, cest, proudění řeky, milování a křídel spojovány s motivy smrti, stesku, mrtvé milenky a plynutí života, motto sbírky “ach zemi krásnou, zemi milovanou”, jambický rytmus)
typické rysy jeho poezie:
opora v rodné zemi, inspirace Posázavím
víra v Boha
melodičnost a lyričnost veršů
pravidelný rytmus a rým
bohatá metaforičnost
protikladné motivy lásky a smrti, touhy a skutečnosti, země a vesmíru
vrchol jeho poezie: Romance pro křídlovku
drama – lyrickou atmosférou připomínají hry Antona Pavloviče Čechova
Srpnová neděle – na hrázi jihočeského rybníka, s velkým úspěchem uvedena v Národním divadle, hl. hrdina spisovatel – má pocit, že nedosáhl, čeho chtěl dosáhnout → sám sebe ironizuje
Křišťálová noc
próza – Zlatá reneta – zklamání životem i marnost touhy vrátit čas
považován za zakladatele moderní české poezie pro děti
sbírka Říkejte si se mnou – ovlivněna lidovými říkadly
knihy Špalíček pohádek, Dvakrát sedm pohádek (zveršované)
překládal prokleté básníky a starou čínskou poezii
ROMANCE PRO KŘÍDLOVKU
1962 → jedna z nejčtenějších knih české poezie, vyšla několikrát
lyrickoepická skladba, Hrubínovo vrcholné básnické dílo
baladický charakter (končí tragédií), žalostná romance
v okolí Lešan
téma: dospívání, první setkání s láskou a se smrtí
kontrasty:
hl. hrdina zažívá první milostnou zkušenost a zároveň se poprvé pohybuje v blízkosti smrti – protikladné motivy – smrt dědečka (přirozené završení života) x smrt Teriny (předčasný konec chlapeckého okouzlení, vstup do dospělosti)
fyzická láska (Tonka) x platonická láska (Terina)
zábava (pouť) x klid (příroda)
motivy:
ke spojení lásky se smrtí odkazuje motiv křídlovky (zvuk trubky, na niž hraje Viktor, provází lidi na pohřbech i svatbách)
motiv tepla – venku teplo (život) x vevnitř chlad (smrt)
Sedím v okně a bdím. Přes jedno rameno
přelévají se mi teplé vůně kopřiv
druhé zamrzá v černých ledech světnice.
motiv kopřiv – něco, co nás popálí
motiv doutníku – nemá se oklepávat → popel (něco, co zbyde… opět souvislost se smrtí)
motiv krve – František se řízne → úvahy o smrti
křídla – radost, volnost, euforie, touha po neuskutečnitelném
dospívání – vše je poprvé – holení, láska, smrt
František – hodný mladý student, stará se o dědečka, rád se toulá
Terina – prostá dívka od kolotočů, romantická, nevypodobitelná, autor v ní vidí čistotu, zemře na záškrt
Tonka – opak Teriny, hrubá, vulgární, zkušená
prolínání několika časových rovin (1930-1961)
plynulý tok příběhu narušují neustálé paralely, skoky, návraty a opakování
všechny časy (minulost, přítomnost i budoucnost) se volně prostupují
děj se vrací k noci 28. srpna 1930 – centrum skladby, výchozí bod i bod návratu
další časy – dávné vzpomínky z dětství, okamžiky strávené s Terinou
hrdina (ztotožněný s autorem) nahlíží celý svůj život prožitkem jedné noci