Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Exupery - Malý princ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Avantgardní směry – poezie

  • Futurismus: inspirace v moderní době, která je typická svou rychlostí a novými vymoženostmi. Snaha futuristů je zrychlit čas – ruší interpunkci, slovní druhy, používají pouze podstatná jména v prvním pádu a slovesa v infinitivu, užívají matematické značky… Manifest vznikl v Itálii, kde tvořil Filippo Tommaso Marinetti. Italští futuristé hlásali agresivitu díla, byli prováleční a profašističtí. Ruský futurismus byl odlišný, experimentují s jazykem, v dílech se nachází množství neologismů. Velimir Chlebnikov vytváří „zaumný jazyk“, jazyk bez nutnosti logiky. Prorevoluční Vladimir Majakovskij píše agitačně, přináší schůdkový verš (další zrychlení).

  • Kubofuturismus: směr spojující kubismus a futurismus. Častá forma: pásmo. Volný verš, metoda volné asociace (řazení myšlenek podle toho, jak nás zrovna napadají – z jedné vyplyne druhá), volný přesun v prostoru a čase, mnohapohledovost a polytematičnost. Guillaume Apollinaire. Kubofuturismu je podobný český poetismus.

  • Dada: základní myšlenka je ukázka na nesmyslnost doby tak, že dílo bude nesmyslné (postavené na nesmyslu). Teoretickou část dadaismu zpracoval Tristan Tzara a jeho přátelé (manifest, název, základní znaky). Se znaky dada psal mnohem dříve Christian Morgenstern.

  • Expresionismus: směr rozšířený zejména v Německu. Vyjadřují stav lidské psychiky a vycházejí z předpokladu, že člověk se ve společnosti cítí špatně. V ČSR tvoří někteří autoři s prvky expresionismu.

  • Surrealismus: nadrealismus. Autoři se snaží oprostit od kontroly vědomí, tvořit naprosto nahodile. Hlavní metoda: Psychický automatismus => automatický proud myšlenek a motivů vycházejících z podvědomí, nezastaveno logikou, psaní bez jakékoli kontroly. André Breton

Postavení v díle Antoina de Saint-Exupéryho

Jedno z jeho posledních děl, vydáno bylo rok před jeho úmrtím. Patří k jeho nejznámějším a nejvýraznějším dílům, přestože v době vydání už byl známým spisovatelem.

Tematický plán

  • Obsah: Pilot vypráví o tom, jak se jako dítě setkal s nepochopením dospělých. Když se on sám stal dospělým, úplně se nevzdal svých dětských snů a mezi ostatními dospělými se cítil osamělý. Jednoho dne ztroskotal se svým letounem na Sahaře. Uprostřed ničeho se setkává s malým princem, chlapečkem, se kterým se skutečně spřátelí. Zatímco na Sahaře opravuje pilot letadlo, princ mu mezi řečí sděluje různé informace o svém životě, odkud pochází a jak se ocitl na Zemi. Přestože mu ne vždy pilot rozumí, přeci jen je dospělý, dovídá se o princi víc a víc a má ho o to více rád. Čtenáři poté vypráví o tom, co všechno se od prince dozvěděl. Jak vypadá jeho planeta B612 a růže, která na ní roste, proč opustil svou planetu a koho na cestě potkal. Princ navštívil několik planet, na kterých žil vždy jeden člověk, jeden dospělý. Prince velmi rozesmutnilo, když zjistil, jací ti dospělí jsou, mnohý se zajímal jen o sebe a svou vlastní práci. Potom princ přistál na planetě Zemi. Seznámil se s hadem a s liškou, která mu vysvětlila důležitost přátelství. Příběhem o setkání s obchodníkem se vypravěč dostává zpět do své současnosti, k opravování motoru. Má strach, že oba umřou žízní, ale naštěstí naleznou studánku, kousek od místa, kde princ před nějakou dobu na Zemi dopadl. Rozloučil se s pilotem a nechal se uštknout hadem, jehož kousnutí navrací lidi na zemi, ze které pochází. Tak se malý princ vrátil na svou planetu. Pilot opravil své letadlo, odletěl a nikdy nepřestal vzpomínat na malého prince, který chtěl nakreslit beránka.

  • Námět?: dětský pohled na svět, …

  • Téma: střet světa dětí a dospělých, důležitost přátelství

  • Prostředí: reálné i nereálné prostředí; Země – poušť Sahara, sedm fiktivních planet (B612 – planeta malého prince, asteroidy 325, 326, 327, 328, 329, 330); čas: spisovatelova současnost, přibližně kolem roku 1937

  • Postavy:

    • Pilot: vypravěč, rozumný, dospělý, snaží se v srdci zůstat dítětem, autobiografické prvky

    • Malý princ: malý chlapec, zvídavý, dítě, hledá přátele, osamělý (vzhled chlapce je často spojován se vzhledem Exupéryho v dětství)

    • Liška: moudrá, přátelská, zná lidskou povahu

    • Květina: růže; pyšná a marnivá, domýšlivá, nerada vypadá zranitelná, nechce ukazovat své city

    • Král: myslí si, že vládne celému vesmíru, všichni lidé jsou pro něj poddaní. Snaží se být rozumným vládcem, vydává rozkazy tak, aby si byl jistý jejich splněním.

    • Domýšlivec: chce být obdivován všemi, všichni jsou pro něj obdivovatelé. Slyší jen chválu na svou osobu

    • Pijan: politováníhodná postava; pije, aby zapomněl, že se stydí, že pije

    • Byznysmen: nerad je vyrušován, život se mu zúžil jen na počítání hvězd, jeho jedinou práci. Myslí si, že mu patří, chtěl by s nimi obchodovat. Tvrdí o sobě, že je seriózní člověk

    • Lampář: plní příkaz, s každým dnem lampu zhasíná a s každou nocí rozsvěcí. Chtěl by si odpočinout, ale nemyslí na sebe – plní příkaz, to i přesto, že se stal poněkud nerozumným – na jeho planetce se den a noc střídá po minutě. Malému princi připadal nejméně směšný, protože cílem jeho života nebylo dobro pro sebe, ale pro někoho jiného.

    • Zeměpisec: starý pán vytvářející mapy, přestože neopouští planetu, dokonce ani svůj psací stůl. Čeká na cestovatele, který by mu o jiných místech vyprávěl.

    • Had, výhybkář, obchodník

Témata, do kterých materiál patří