Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Franz Kafka - Proměna

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17,89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PROMĚNA část ●literární druh Epika ●literární žánr Povídka – absurdní iracionální povídka – nikde není vysvětleno, čím si Řehoř zasloužil svojí proměnu, proč se tak stalo ●literární forma próza ●posouzení aktuálnosti díla text není časově zasazen; je stále aktuální Kompozice Chronologická, je rozdělena do 3 kapitol ●určení místa a času textu Byt Samsových, čas neurčen – logika snu ● pravděpodobný adresát Zájemce o Kafkovo dílo, který je schopen přistoupit na absurdní prvky, pesimismus, zvláštnost. ●zařazení knihy do kontextu celého autorova díla Povídka Proměny vyšla roku 1915 za autorova života a s autorovým vědomím určení smyslu díla Povídka má mnoho interpretací. Může jít například o Řehořův sen. Další možností je, že povídka ukazuje necitlivost měšťanské rodiny. Také lze celý text chápat jako groteskní, k pobavení. Hlavní téma Hlavním námětem je povídky je přeměna člověka ve hmyz a následující vývoj vztahu rodiny k tomuto stvoření Část Vypravěč: er-forma, vševědoucí, stroze popisuje děj z pohledu Řehoře, je objektivní Postavy: Řehoř Samsa – poctový, pracovitý, zodpovědný, živí rodinu, hodný, flegmatický, bere svojí proměnu jako fakt Markéta – druhá hlavní postava, hudebně nadaná, starostlivá, litující, její charakter se začíná měnit, bratr jí začíná být lhostejný a nenávidí ho Řehořův otec – praktický, tvrdý, přísný, líný, Řehoř je mu odporný, sobecký Matka – litující, má ze syna hrůzu, nenávidí ho, sobecká ●dominantní slohový postup vyprávěcí, popisný Vyprávěcí způsob Pásmo vypravěče v er formě, vnitřní monology Řehoře, minimálně dialog Typy promluv Polopřímá řeč, nevlastní přímá řeč, občas přímá řeč Část Spisovná čeština, jednoduchý jazyk 2. Literárněhistorický kontext Autor: Franz Kafka ●zařazení autora do uměleckého směru Pražská německá literatura ●určení století, v němž autor tvořil 1. polovina 20 století ●určení dalších autorů stejného um. směru Erich Maria Remarque, Ernest Heminway, Romain Rolland ●názvy (případně obsahy) dalších autorových děl Proces, Zámek, Amerika Děj: I. Řehoř Samsa, obchodní cestující, se jednoho dne probudil a zjistil, že se proměnil v brouka. Chtěl vyrazit na pracovní cestu, členové rodiny na něj klepali, ale nemohl vstát. Do bytu přišel Samsův nadřízený, prokurista, a chtěl, aby šel Řehoř do práce. Ten odpovídá skrz zamčené dveře, že hned dorazí. Podaří se mu odemknout dveře a je šokovaný reakcemi ostatních. Matka pláče, prokurista uteče a otec ho novinami a holí zahnal zpět do pokoje. II. Jediný z rodiny, kdo se Řehoře nestraní, je jeho sestra Markétka, pravidelně mu nosí jídlo. Řehoř uvažuje nad finanční situací rodiny, dosud ji totiž živil on. Chtěl sestře platit konzervatoř, ale nyní nemůže. Matka k Řehořovi do pokoje zpočátku vůbec nechodila, odhodlala se asi po dvou měsících. Řehoř ji nechtěl trápit, a tak zůstával skrytý pod pohovkou. Markétka a matka chtěly Řehořovi z pokoje odstranit nábytek, který nepotřeboval, a při této činnosti matka Řehoře zahlédla. Řehoř vyběhl z pokoje, aby nebyl matce na očích, ale to ženy vyděsilo. Když přišel otec z práce, snažil se Řehoře vyhnat zpátky do pokoje, honil ho po bytě a házel po něm jablka, z nichž jedno zůstalo zaryté v těle. Sestra se snažila Řehoře uchránit. III. Řehoř se léčil více než měsíc. Rodina mu nyní každý večer otevírala dveře a on pozoroval, co večer matka, otec a sestra dělají. Rodina finančně strádala, otec se nechal zaměstnat jako sluha, sestra jako prodavačka, ale stejně museli rozprodávat majetek. Markétka už o Řehoře tolik nepečovala – dvakrát denně mu nosila jídlo, ale už se nestarala, kolik toho sní. Pokoj byl špinavý a neuklidila ho ani nová posluchovačka. Ta jediná se Řehoře nebála, dokonce se na něj chodila dívat. V bytě nyní byli tři podnájemníci, kterým matka s Markétkou podstrojovaly. Jednou nájemníci seděli v obývacím pokoji, Markétka jim hrála na housle a oni zahlédli dveřmi Řehoře. Okamžitě dali výpověď. Markétka nyní poprvé vysloví myšlenku, kterou se všichni báli říct – Řehoř je jim na obtíž a je potřeba se ho zbavit. Řehoř všechno vyslechl a uznal, že jeho život nemá cenu. V noci vydechl naposledy, ráno ho našla posluhovačka. Celé rodině se ulevilo, mohli se nyní přestěhovat do menšího bytu.

Témata, do kterých materiál patří