Karel Čapek - Matka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Postaveno na chápání života a světa muže a ženy (žena – matka: důležitý je pro ni život jako takový; synové, otec: nejdůležitější sláva, osobní čest, poznání; nevadí, že u toho zemřu)
Kontrast světa živých a mrtvých
Obrovský vnitřní boj matky, když se rozhodla obětovat posledního syna
Postavy:
Matka Dolores: citlivá a starostlivá žena, statečná; smyslem jejího života bylo jejích pět dětí, nejdůležitější je pro ni rodina; nechápe, proč má ve válce, kterou nezavinila, o své blízké přijít
Otec Richard: vojenský důstojník; zahynul během války v Africe, šel dobrovolně do sebevražedné mise, aby ukázal, že má pravdu, a aby bránil svou čest; lituje, že zemřel, ale přesto považuje za nádherné umřít za vlast
Ondra: nejstarší syn, lékař, moudrý, vadí mu umírání nevinných; zemřel v Africe během studií žluté zimnice, zemřel kvůli potřebám poznání, dobrovolně se nechal píchnout nakaženým komárem
Jiří: druhý nejstarší syn, letec, cílevědomý, konstruktér; zemřel při pokusu překonat výškový rekord se svým letadlem
Kornel: syn, dvojče Petra; konzervativní zastánce starých pořádků, v občanské válce na straně „bílých“; se svým dvojčetem se rád pošťuchuje; zemřel během bojů na ulicích
Petr: syn, dvojče Kornela, neohrožený; revolucionář, v občanské válce na straně „černých“; se svým dvojčetem se rád pošťuchuje; byl zatčen a popraven velitelstvím bílých
Toni: nejmladší syn, narodil se až po otcově smrti; nejcitlivější, nejjemnější, nejvnímavější, s živou představivostí, píše básně; o válku se nikdy nezajímal, ale po napadení chce ochotně za vlast bojovat.
Starý pán, hlasy z amplionu
Prostředí: Španělsko, 20. století – období občanské války, prostředí měšťanské rodiny, v pracovně otce Richarda (Čapek ovšem přesně nespecifikoval, kde se děj odehrává, nenapsal „odehrává se to ve Španělsku tehdy a tehdy“, díky čemuž varuje před všemi válečnými konflikty obecně)
Postavení autora: er forma
Kompoziční plán
Drama o třech dějstvích
Chronologické
Žádné podrobnější dělení, postavy se v pokoji plynule střídají
Protože se vše odehrává na jednom místě, je popis scény pouze na začátku; poměrně podrobný
Promluvy jednotlivých postav, mezi scénické poznámky
Jazykový plán
Používá spisovný jazyk, někdy používá zastaralé výrazy (z dnešního pohledu), jindy zase výrazně hovorové výrazy
Silné citové zabarvení vět, zvláště u matky, Toniho a dvojčat. Projevování citů zkracuje věty (množství krátkých zvolacích vět a řečnických otázek, věty jsou přerušované v půli…)
Zdrobněliny – maminka, tatínek, dušinka
Objevují se zde německá, anglická a francouzská slova (věty), příp. i jiné jazyky
Časté opakování slov v dialozích, pro zdůraznění
Velká slovní zásoba
Dlouhé pasáže, kdy matka líčí své pocity