Krysař
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Česká literatura na přelomu 19. a 20. století, anarchističtí buřiči
-
AB- začali tvořit na počátku 20. století v době upadajícího vlivu lumírovců a vrcholícího symbolismu a dekadence představitelů České moderny
-
po krátkém okouzlení symbolistně-dekadentní poetikou v okruhu Moderní revue se s tímto programem rozešli a abstraktní symboly začali nahrazovat přímým pojmenováním a věcností
-
tendence překonat individualismus, sblížit literaturu se životem, vliv anarchismu (úsilí o neomezenou svobodu člověka, odmítnutí autority státu)
-
odpor k společnosti, pesimismus → buřičství
-
spojeni s negací soudobé společnosti
-
= generace mladých spisovatelů z počátku 20. století
-
František Gellner, Fráňa Šrámek, Karel Toman, Viktor Dyk, Stanislav Kostka Neumann
-
někdy k nim bývá řazen Petr Bezruč
-
Kromě Františka Gellnera (od roku 1914 nezvěstného na haličské frontě) všichni pokračovali ve své tvorbě za první republiky, někteří dokonce ještě v krátkém období po druhé světové válce.
-
shromáždili se kolem časopisu Nový kult (Neumann)
rysy:
1. návaznost na generaci 90. let 19. století – Českou modernu
2. přirozenější, hovorovější, jasnější jazyk
3. společné rysy buřičů – přibližně stejný věk, bohémský život, tíhnutí k anarchismu
4. i přes odpor vůči společnosti příklon k životu, vitalitě – „básníci života a vzdoru“
Anarchističtí buřiči byli silně ovlivněni filozofií Friedricha Nietzscheho. Opovrhovali soudobou společností, její konzervativní morálkou a spořádanou existencí. Propagovali přirozenou lásku, detabuizovali sexualitu, kritizovali tradiční manželství. Vedli bohémský život (včetně bouřlivých setkání v Neumannově vile na Olšanech).
Tvorba anarchistických buřičů byla výrazně ovlivněna:
-
myšlenkami anarchismu (úsilí o neomezenou svobodu člověka a odmítání autority státu),
-
myšlenkami antimilitarismu (odmítání války) a vitalismu (oslava života a přírody).
-
Z hlediska uměleckého vývoje navazovali na Macharovu satirickou notu realistického ztvárnění skutečnosti a Sovův impresionismus.
-
Chtěli umění přiblížit obyčejnému životu a skutečnosti všedního dne; oproti knižním a odborným výrazům autorů moderny záměrně používali neutrální až hovorovou slovní zásobu, autentičnost zvýrazňovali prvky slangu a vulgarismy.
-
Typické bylo jednoduché členění strof, pravidelný rytmus, rým a písňovost.
-
Někteří byli součástí hnutí Omladina.
další směry na začátku století:
- antimilitarismus (hnutí odmítající válku)
- civilismus (oslava moderní techniky a civilizace)
- vitalismus (oslava života, přírody, citové a smyslové prožitek)
- futurismus
Současníci
-
S. K. Neumann - Nové zpěvy
-
František Gellner - Po nás ať příjde potopa!
-
Karel Toman - Torzo života
porovnání s filmovou verzí nebo dramatizací: