Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Počátky českého divadla a jeho vývoj do konce 19. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25,58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

9. Počátky českého divadla a jeho vývoj do konce 19. století Počátky českého dramatu Počátky sahají do 12. století –náboženské hry(dramatizace biblických textů)Tři Marie –z poloviny 14. stol., církevní drama, hrálo se v kostelích (dílo se postupně zpestřovalo, zesvětšťovalo, nejvíc se líbila část „ Mastičkář“ – jak si Marie kupují vonné masti a hádají se s trhovci o jejich ceně)Mastičkář – později samostatná hra, zesměšňuje středověké lékaře, fraškaDoba Karlova – oživovaly se scénky, další náboženské hryV době husitství dochází k úpadku divadlaJ. A. Komenský – Škola hrou –obsahuje divadelní hry pro učitele k výuce cizích jazyků, zavádí dramatickou výchovu do školMatěj Kopecký – loutky, 18. stol. Renesance (15.-17. stol.) Opět biblické náměty, jezuitéVětšina her ve verších, latinsky nebo německy, nerozlišovány žánry, většina fraškyJan Campanus Vodňanský – Brestislaus –latinsky, pokus o historickou hruSoukromá divadla na zámcích – nevýznamnáInterludia = mezihry = frašky z lidového prostředí plné satiry, parodie a vulgarismů, byli včleňovány do náboženských her 18. století do Národní obrození Od 1739 působilo v Praze v Kotcích německé divadlo s operou a činohrou1771 česká fraškaKníže Honzík –přeloženo z němčiny, hráli Němci, fiasko1783 František Antonín Nostic otevírá v PrazeNosticovo Národní divadlo (německé), 1798 přejmenováno naStavovské divadlo – od 1804 se začínají hrát české hryJan Nepomuk Štěpánek –dramaturg, herec, autor (Čech a Němec…)1786-1789 – divadlo„Bouda“ (Koňský trh – dnešní Václavák), bylo hlavně pro chudé, převážně historické hry z českých dějin: Vlasta a Šárka aneb Dívčí boj u Prahy, Břetislav a Jitka aneb Únos z klášteraVáclav Thám –zakladatel1809 – od tohoto roku útlum českých představení ve všech divadlech1812 – opět funguje Stavovské divadlo – představiteléJan Nepomuk Štěpánek aVáclav Kliment Klicpera (podíl na vývoji českého divadla)1826 - premiéra prvníčeské opery Dráteník od Františka Škroupa Typy her (ze začátku): Vlastenecké historické hry – snaha posílit národní cítěníFrašky – čerpali z lidového prostředíPrvní překlady slavných světových dramat – Shakespear či Schiller (Thám)Teprve s příchodem Štěpánka a Klicpery (20. léta 19. stol.) mohlo české divadlo konkurovat německému => historická dramata, veselohry, rytířské hry Osobnosti: Václav Thám (1765-1816) Asi každá 3. hra na konci 18. století byla autorským či překladatelským dílem ThámaHistorické hry – Břetislav a Jitka, Kutnohorský havíři, Vlasta a Šárka Karel Thám Starší bratr Václava, spíše jazykovědec, obohatil divadlo v Boudě o překladyLoupežníci (Schiller), Mackbeth (Shakespeare)první německý – český slovník,Obrana jazyka českého(proti šlechtě a tomu, že zanedbává český jazyk a národní kulturu) Prokop Šedivý Autor 2 frašek z městského prostředí – Mastné krámy, Pražští sládci Jan Nepomuk Štěpánek (1783 – 1844) Dramaturg a spoluředitel Stavovského divadla, dobrý organizátor, nevýrazný dramatikNeměli se rádi s KlicperouPsal zejména frašky a milostné příběhy – veselohra Čech a Němec Václav Kliment Klicpera nejnadanější dramatik své doby, dobrý pozorovatel lidí, smysl pro humor a satiruPsalveselohry (Veselohra na mostě, Divotvorný klobouk, Hadrián z Římsů) ahistorickéhry(Loketský zvon, Blaník)Využíval technikykuklení – postavy se vydávají za něco, čím nejsou, nebo jsou pokládány za někoho, čím nejsou Josef Kajetán Tyl(1808-1856) Dramatik, prozaik, žurnalista, žák KlicperyHistorické hry, báchorky, soudobéStrakonický dudák aneb hody divých žen –pohádková hra se šťastným koncem, o charakterechTvrdohlavá žena, Lesní panna, Jiříkovo vidění – divadelní hryPaní Marjánka, matka pluku; Paličova dcera, Pražský flamendr – báchorkyFidlovačka – oslava ševců, píseň Kde domov můj Národní obrození – druhá polovina 19. stol. 50. Léta – téměř absolutní útlum (stejně jako v umělecké literatuře)60. Léta – razantní rozmach – v souvislosti s otevřením Prozatímního divadla 1) Prozatímní divadlo První samostatná česká scéna, budova stála v místech dnešního Národního divadlaVybudoval František Ladislav Rieger v roce 1862Zahájeno historickou hrou Král Vukašín (Vítězslav Hálek)Hrály se hry starší (Tylovy) i mladší (autorů Nerudovy generace, hlavně Hálek) Vítězslav Hálek(1835-1874) Spisovatel, dramatik, novinářHry: Král Vakušín, Záviš z Falknštejna Emanuel Bozděch(1841-1889) Nejvýznamnější dramatik Prozatímního divadla, divadelní kritik a dramaturgNeví se, jak zemřel – záhadně zmizelPsal historické veselohry, čerpal náměty z francouzské revoluceZ doby katilionů ( z dob Ludvíka XV.),Zkouška státníkova ( z dob Marie Terezie),Světa pán v županu ( z doby Napoleonovy),Baron Goertz (intrikánském diplomatovi z doby švédského krále Karla XII.),Dobrodruzi (tragédie, doba Rudolfa II.) František Věnceslav Jeřábek Zabýval se sociální tématikouSlužebník svého pána – střetnutí mezi továrníkem a geniálním vynálezcem, mezi tvořivou invencí a chladnou vypočítavou praktičností, která vládne mocí peněz, tato tragédie se hrála na scéně Prozatímního divadla Josef Jiří Kolár Herec a režisér Prozatímního divadlaPřeložil a uvedl na jeviště dramata Shakespeara, psal romantické historické tragédie 2) Národní divadlo 1868 - položen základní kámen Národního divadla1881 - provizorní otevření divadla (Smetanova opera Libuše)1881 - shoření divadla1883 - definitivní otevření Národního divadla (opět Smetanova Libuše)Architekti – Josef Zítek a Josef Schulze, výzdoba – Mikoláš Aleš, František Ženíšek, Vojtěch Hynais (opona) a mnoho dalších Ladislav Stroupežnický Dramaturg ND, dramatikHistorické veselohry, romantická dramata, později realistická dramataZvíkovský rarášek – populární veselohraNaši furianti– realistické drama, ze života jihočeské vesnice, vynikají povahy postav Gabriela Preissová Realistická dramata i prózyNáměty ze Slovácka, kde prožila část životaJejí pastorkyna – hlavní postavou je mlynářka Kostelnička, utopí nemanželské dítě své schovanky, aby ji uchránila před hanbou (zhudebněna Leošem Janáčkem)Gazdina roba – realistické drama končící sebevraždou hlavní

Témata, do kterých materiál patří