Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Proměna

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (9,31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Proměna (1915) Franz Kafka (3. července 1883, Praha – 3. června 1924, Kierling u Klosterneuburgu)patří do skupiny pražských Němců, psal německyžidovský původ, díla vycházela posmrtněpo studiu práv se stal úředníkemtrpěl bolestmi hlavy, nespavostí a chronickou únavouv dílech řeší problematiku světa, společnosti i jedincezemřel na tuberkulózu Další díla Proces- románZámek- románPopis jednoho zápasu- povídka LT druh– epika LT žánr– povídka LT forma-próza Překladatel- Zbyněk Sekal, Vladimír Kafka Hlavní myšlenka- falešnost lidí, neschopnost pomoct někomu v nouzi , necitlivost měšťanské rodiny Téma- proměna člověka v hmyz a vývoj vztahů v rodině k němu Vypravěč- er-forma, vševědoucí vypravěč pozoruje a komentuje jednání postav Promluvy přímá řeč , vnitřní monology, pásmo vypravěče Jazykové prostředky spisovnost, bez slangových či hovorových výrazů Časoprostor- byt Samsových, čas neurčený Kompozice-členěno na 3 části, chronologicky, dílo začíná od úplného začátku, konec je nešťastný, Řehoř zemře Charakteristika postav Řehoř Samsa – cestující obchodník, vydělává pro svou rodinu, která je na něm závislá, poctivý, pracovitý, zodpovědný, nelituje sám sebe, myslí hlavně na ostatní, smířený se svým osudem Markétka – sestra, ochotná se starat o bratra, postupně ho ale začne nenávidět a viní ho z rodinných problémů, hraje na housle Otec – přísný, chladný, Řehoř je mu odporný, líný, praktický Matka – starostlivá, opatrná, přemáhá svůj odpor, citově slabá Posluhovačka, nájemníci, pan prokurista Vztah postav se vyvýjí- Řehoř se jim začne hnusit,... Literárně- historický kontext Kontext autorovy tvorby Určení doby, ve které autor tvořil – 10.-30. léta 20. století Povídka Proměny vyšla roku 1915 za autorova života a s autorovým vědomím (nepatří mezi texty z pozůstalosti, které vydal Max Brod). Další atorovy tvorby stejného žánru: Popis jednoho zápasu, Rozjímání, Ortel, Venkovský lékař, V kárném táboře, Umělec v hladovění tematicky podobné dílo Ovidius – Proměny: změna člověka v různé bytosti Ivan Olbracht – Žalář nejtemnější: muž oslepl, žil jen ve svém pokoji a postižení zcela změnilo jeho povahu, stal se žárlivým Pražská německá literatura německy a česky psaná díla vycházející v Čecháchautoři byli studenti německého gymnáziapocházeli z židovských rodinbyli cenzurováni, jejich díla vadila kritikůmautoři píšící německy, ale bydlící alespoň část života v Prazeautoři, kteří se u nás narodili, žili tu, považovali Čechy za svou vlastmeziválečná literaturabývali vynecháváni z učebnic, přitom jsou světově známí (židovský původ, způsob psaní, pohled na svět, příslušnost k německé jazykové rodině) Současníci Karel Čapek – R.U.RVladislav Vančura – Rozmarné létoErnest Hemingway – Stařec a moře Autoři stejného lit. směru: Gustav Meyrink (1868-1932) Golem – napínavý hrůzostrašný román z prostředí staré Prahy Rainer Maria Rilke (1875-1926) Kniha hodinek – básnický triptych, náboženské zaměření Franz Werfel (1890-1945) Čtyřicet dnů – nejslavnější román, napínavý, z doby první světové války Egon Ervín Kisch (1885-1948) Zuřivý reportér, Pasák, Pražská dobrodružství, Pražský pitaval Dílojeexistenciálníhocharakteru. Existencialismusjesměr,kterýřešíotázkysmyslubytí.Cílemživotajesmrt.Existencialismuskladedůraznaindividualismus.Podleexistencialismujsmedoživotanesvobodněvrženianašenesvobodaspočívávnutnostirozhodováníse.Svýmičinysamiovlivňujemesvůjživot.Zakladateli byli A. Breton a J.P. Sartre.Zdůrazňoval základní význam prosté existence a pokládal psychické prožitky za základ bytíSpolečným impulsem k vzniku existencialismu byla 1. světová válka, ve které se člověk stal pouhou neosobní součástkou politické a ideové mašinérie. Dále také vzestup techniky a průmyslu, a díky tomu následné odcizování člověka od lidí, od světa a od sebe samého. Jiníexistencialisté:AlbertCamus -Cizinec,Jean-PaulSartre -Nevolnost, Dostojevskij- Idiot porovnání s filmovou verzí nebo dramatizací Die Verwandlung (1975, Proměna), německý televizní film, režie Jan Němec.– zvláštností je, že ve filmu není Řehoř vůbec vidětK (Metamorphosis) (1954, Proměna), britský krátký film, režie Lorenza Mazzetti.La metamorfosis (1968, Proměna), epizoda ze španělského televizního seriálu Hora once, režie Josefina Molina.Förvandlingen (1976, Proměna), švédský film, režie Ivo Dvořák.The Metamorphosis of Mr. Samsa (1978, Proměna), americko-kanadský krátký animovaný film, režie Caroline Leaf.atd Děj - text je rozdělen do tří částí I. Řehoř Samsa, obchodní cestující, se jednoho dne probudil a zjistil, že se proměnil v brouka. Chtěl vyrazit na pracovní cestu, členové rodiny na něj klepali, ale nemohl vstát. Do bytu přišel Samsův nadřízený, prokurista, a chtěl, aby šel Řehoř do práce. Ten odpovídá skrz zamčené dveře, že hned dorazí. Podaří se mu odemknout dveře a je šokovaný reakcemi ostatních. Matka pláče, prokurista uteče a otec ho novinami a holí zahnal zpět do pokoje. II. Jediný z rodiny, kdo se Řehoře nestraní, je jeho sestra Markétka, pravidelně mu nosí jídlo. Řehoř uvažuje nad finanční situací rodiny, dosud ji totiž živil on. Chtěl sestře platit konzervatoř, ale nyní nemůže. Matka k Řehořovi do pokoje zpočátku vůbec nechodila, odhodlala se asi po dvou měsících. Řehoř ji nechtěl trápit, a tak zůstával skrytý pod pohovkou. Markétka a matka chtěly Řehořovi z pokoje odstranit nábytek, který nepotřeboval, a při této činnosti matka Řehoře zahlédla. Řehoř vyběhl z pokoje, aby nebyl matce na očích, ale to ženy vyděsilo. Když přišel otec z práce, snažil se Řehoře vyhnat zpátky do pokoje, honil ho po bytě a házel po něm jablka, z nichž jedno zůstalo zaryté v těle. Sestra se snažila Řehoře uchránit. III. Řehoř se léčil více než měsíc. Rodina mu nyní každý večer otevírala dveře a on pozoroval, co večer matka, otec a sestra dělají. Rodina finančně strádala, otec se nechal zaměstnat jako sluha, sestra jako prodavačka, ale stejně museli rozprodávat majetek. Markétka už o Řehoře tolik nepečovala – dvakrát denně mu nosila jídlo, ale už se nestarala, kolik toho sní. Pokoj byl špinavý a ne

Témata, do kterých materiál patří