RUR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
R. U. R.
Karel Čapek
- český prozaik, dramatik, novinář (Lidové noviny) a překladatel, humanista, demokrat, ctil morálku, varuje před nebezpečím totality a fašismu
- narodil v roce 1890 v Malých Svatoňovicích v SV Čechách jako syn venkovského lékaře, dětství prožil v Úpici v Podkrkonoší (otec od roku 1890 lékařská praxe), gymnázium studoval v Hradci Králové (1901-1905), v Brně a dále v Praze, od roku 1909 studoval na filozofické fakultě v Praze, cestoval (Německo, Anglie, Francie a Španělsko) zvláště se svým bratrem Josefem (na konci okupace zemřel v koncentračním táboře)
- zemřel už o Vánocích v roce 1938, ke konci života byl často napadán reakční částí české buržoazie, a to hlavně proto, že se postavil proti fašismu
Díla – Loupežník, Ze života hmyzu (s bratrem- dramata), Lásky hra osudná (komedie del arte), Adam stvořitel, Měl sem psa a kočku, Hovory s TGM, Obrázky z Holandska
Utopie - Továrna na absolutno (román), Věc Makropulos, Krakatit (román), Válka s mloky (román)
Filosofie - Hordubal, Povětroň, Obyčejný život (trilogie)
Antifašismus – Matka, Bílá nemoc (drama)
Pohádky – Devatero pohádek, Dášenka čili život štěněte
Doba: 1. Pol. 20. St.
Česká meziválečná próza – doba I. republiky, demokracie, próza mohla vznikat bez cenzury, literatura je daleko svobodnější, nemusí uvědomovat o vzniku samostatnosti, je samostatnější, ve 20. letech převaha menších prozaických žánrů, próza lyrická, utopická a reportážní, ve 30. letech dominantní postavení prózy, zvlášť román společenský, psychologický a historický, zesílení epičnosti, expresionismus (hl. cíle je vyjádřit vlastní prožitky a pocity, v něm. mluvících zemích, jako protiklad impresionismu a naturalismu)- Demokratický proud - politicky aktivní, nachylují se k pragmatismu, píší do Lidových novin a Přítomnosti
- pragmatismus = filozofický směr 20. století v USA, kritériem pravdy je užitečnost a skutečnost, zkušenosti
- další představitelé: Karel Poláček (Bylo nás pět), Eduard Bass (Klabzubova jedenáctka), Josef Čapek, Vladislav Vančura (Rozmarné léto)
R.U.R.
Forma: drama
: drama – divadelní hra (vědeckofantastický), tragická povaha (na ostrově uprostřed moře – továrna na výrobu robotů, ruský carismus)
Jazykové prostředky: spisovný jazyk, hovorová řeč, er – forma, odborné výrazy, dialogy + závěrný monolog Alquista, novotvar – robot, časté otázky a zvolací věty, citace
Kompozice: předehra + 3 jednání, chronologická
Téma: filozofické zamyšlení nad morálními otázkami, moderní doby, vynález umělých bytostí
Hl. myšlenka: varování před katastrofami – aby se lidé nestali otroky vlastních vynálezů
Postavy: Harry Domin – sebevědomý ředitel továrny na výrobu Robotů, nevzdává se přesvědčení o správnosti svých původních záměrů a plánů, snaží se nahradit lidskou práci za roboty (aby si lidé mohli užívat života a neničit se prací, stresem – to se snaží prosadit), zajímá se o finance podniku