Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Slohový útvar - Úvahový text

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

ÚVAHOVÝ TEXT

Funkční styl: závisí na konkrétním zadání (prostě sdělovací, odborný, esejistický, úvahový)

slohový postup: úvahový

Cíl: logicky argumentovat, nahlížet na daný problém z různých úhlů, zpochybnit zaběhlá tvrzení, kladení cílených otázek

= slohový útvar, v němž se autor zamýšlí nad určitým problémem

- autor řeší vznik jevů, jeho rozvoj, podstatu, následky

- vyvozuje určitý závěr na základě logického procesu

- je silně subjektivní, prokazuje výši autorova intelektu, životních zkušeností a postojů

- vede k zamyšlení

- nemusí přinést konkrétní závěr

Kompozice

- postupuje se od obecného tvrzení k jeho hodnocení

- může směřovat k důkazům, argumentům a vyvození závěrů

- nutné je vyjadřování logických souvislostí

Jazykové prostředky

- výstižná pojmenování jevů a problémů

- spisovná čeština, převažují neutrální výrazy

- ojediněle expresivní výrazy

- větší množství hodnotících výrazů – přídavná jména, příslovce (vynikající, prostý, vhodný, velmi, výborně, zcela)

- slovesa v rozkazovacím způsobu: zamysleme se, položme si otázku, zeptejme se sami sebe

- typické úvahové obraty: Zamyslíme-li se... položme si otázku..., Myslím, že..., Na druhou stranu....

- využití řečnických otázek

- metafory

Zásady psaní:

1. rozmyslet si svůj názor a rozvést ho

2. působit na čtenáře účelově tak, abychom ho přesvědčili

3. pokládat řečnické otázky (nečeká se na ně odpověď – není důležitá, nebo oslovujeme nepřítomného člověka), avšak neptat se okatě a prvoplánově – neptat se sám sebe

5. ptát se tak, abychom načali další sérii myšlenek nebo text uzavřeli

6. používat slovesa: přemýšlím, domnívám se, upozorňuji, dozvídám se, přemýšlejte, uvažte, dokážete si představit, zkuste posoudit, domyslete

7. používat spojení: jsem zvědavý, můj názor je, jsem zklamaný, překvapený, je pravda, je fakt

8. používáme expresivní prostředky – citově zabarvená slova, místy i silnější výrazy

9. používáme otázky útočící na city čtenáře („Milý čtenáři, necítíš se nepatřičně, když si tak hovíš u televize, zatímco děti v Africe hladoví?!“)

Nejčastější chyby:

1. Sklouznutí k výkladu (poučování)

2. Sklouznutí k vyprávění (příběh s dějem, vypisování vlastních zážitků)

3. Odbočování od tématu

4. Nedodržování odstavců (každý odstavec = nová myšlenka)

5. Opakování „tentovacích“ výrazů) – tento, to, toto, tato, tam

6. Začínání vět zájmenem já

7. Opakování stejného slova několikrát za sebou

8. Použití vulgárních a slangových slov – pokud jsou nutná, pište je do uvozovek

9. Vypisování neetických myšlenek, protispolečenských názorů, názorů propagujících poškozování zdraví, vyhraněných názorů

Zadání:

Máme skype, ICQ, facebook, mobilní telefony, e-mail. Opravdu tak máme k sobě blíž?

Témata, do kterých materiál patří