Světová dramatická tvorba 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Předlohou jsou báje o sochaři Pygmalionovi (Ovidius – Proměny)
Byl předlohou pro vznik amerického muzikálu My Fair lady
Caesar a Kleopatra (historický námět), Živnost paní Warrenové (kritika měšťanské společnosti a prostituce), Candida (kritika postavení žen ve společnosti), Svatá Jana
NĚMECKO:
Bertolt Brecht
Německý dramatik, divadelní teoretik, básník a prozaik
Boj proti fašismu – konec života prožil v NDR
Představitel a zakladatel tzv. Epického divadla
snaha zrušit iluzívnost divadla, otevřená scéna, vypravěčský komentář, postavy občas vystupují „ze hry“, aby vyložily její smysl, oslovování publika, písně, jeviště se přestavuje před zraky diváků => snaha o odstup diváka od dramatu
Zcizovací a antiiluzívní postupy = autor komentuje vznik díla, zdůrazňuje, že se jedná jen o fikci, „pouhý“ příběh, uvažuje nad možným rozvíjením děje = nesnaží se čtenáře vtáhnout do literární reality díla, ale naopak mu neustále připomíná, že je pouze pozorovatelem příběhu, který autor vytváří
Matka Kuráž a její děti – příběh markytánky v době 30ti leté války, která válku chápe jako zdroj obživy, přestože jí bere jedno dítě po druhém, velká psychologická studie hlavní postavy (viz. ztvárnění Tylova divadla, Kuráž – Dana Medřická)
Třígrošová opera – adaptace žebrácké opery J. Graye o konkurenčním boji dvou gangů
Strach a bída třetí říše – zesměšňuje fašistické Německo
Gerthard Hauptman (1862-1946)
naturalistické a později i symbolistické rysy
dramata hlavně z konce 19. století
společenská tématika
Tkalci – jde o povstání slezských tkalců
USA:
Eugene O’ Niell (1888-1953)
Americký dramatik a herec, má nobelovku
Užívá prvky modernismu
Vyznačuje se mravním apelem a kritičností, hluboký psychologický podtext
Témata – neúnavná snaha hrdinů změnit svůj promarněný život, odcizení
Smutek sluší Elektře – parafráze Aischylovy Orestei, třídílná tragédie
FRANCIE:
Alfred Jarry (1873-1907)
Předchůdce absurdního dramatu
Řazen k prokletým básníkům
Král Ubu – parodický obraz omezenosti, hlouposti, která se dostane k neomezené moci
Provokativní, ve své době skandální dílo
Nadsamec – román
Guillaume Apollinaire
Prsy Tiréziovy – surrealistické dílo divadelní avantgardy , rozbití a parodie tradičního dramatu
Jean Cocteau
Orfeus – avantgardní hry stojí u počátků pražského Osvobozeného divadla (rozvíjí futurismus, dadaismus, poetismus)
ITÁLIE:
Luigi Pirandello (1867-1936)
Má nobelovku, byl ve fašistické straně
Témata: krize osobnosti, problematika identity moderního člověka, rozpor mezi ideálem a skutečností
Absurdní a bizardní příběhy, postavy plné vášní
Šest postav hledá autora – probíhá divadelní zkouška, tu přeruší příchod 6 postav, vypráví své osudy a tím hru naplní, postavy nemají jména (matka, otec…)