2.Chrám matky Boží v Paříži
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Architektura – stavitelé nacházeli inspiraci především v gotických stavbách, zejména v anglické a francouzské gotice, ve středověkých rytířských hradech a tvrzích. Požadavek návratu k přírodě přispěl k tomu, že si panstvo oblíbilo život na letních sídlech, obklopených tzv. anglickými parky, které vyvolávaly iluzi volné přírody, byla do nich zakomponována jezírka, ostrůvky, ale i umělé zříceniny, altány, poustevny, vyhlídkové věže. Nejtypičtější ukázkou je u nás zámek Hluboká nad Vltavou v romanticko-gotické podobě nebo zámek Lednice na Moravě.
Malířství – Romantismus se neprojevil nijak výrazně ani v malířství. Užívaly se výrazné barvy, umělci se zaměřovali na vykreslení vypjatých situací a vzrušených momentů v lidském životě, na scény smrti, zápasů, utrpení. Nejvýznamnějšími malíři období romantismu byli Francouz Eugéne Gelacroix ( Hamlet a Horatius na hřbitově) a Němec Caspar David Friedrich (Strom s vranami)
Hudba – Pro tuto dobu bylo přízračné úzké spojení mezi hudbou a literaturou, které se promítlo do písňové tvorby a do vzniku symfonických básní*. Romantická hudba se nejvíce rozvíjela na území Německa a Rakouska, hlavně ve Vídni. Hudební skladatele: Franz Schubert, Carl Maria von Weber, Richard Wagner a Ferenc Liszt
Další představitelé francouzského romantismu:
Alexandr Dumas – Tři mušketýři, Hrabě Monte Christo
Stendhal – Kartouza parmská, Červený a černý
*Symfonická báseň- je jednovětá orchestrální skladba komponovaná na mimohudební námět (literární, výtvarný, historický). Prvním autorem symfonické básně byl F. Liszt. Další představitelé: C. Debussy, P. I. Čajkovskij, B. Smetana, A. Dvořák, L. Janáček atd.
*historický román - Historický román je román, jehož děj je zasazen do vzdálenější minulosti, především na významná období historických změn. Je zpravidla psán obvyklým jazykem, někdy jsou ale některé části textu (téměř vždy jména, někdy dialogy a podobné pasáže) k dokreslení koloritu psány archaičtějším jazykem. Popisy se (ne vždy úspěšně) snaží o historicky věrné líčení a vystižení dané doby.