3. E. A. Poe - Havran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
a pozoruje zoufalého hrdinu utápějícího se v zoufalství.
Postavy:
MUŽ – nešťastný a osamělý (tragická láska); v průběhu děje neklidný až smířlivý; často uvažuje o životě, smrti apod.
HAVRAN - pohádkový symbol; zoologicky je nesprávně zmiňován právě jako havran, přestože v originále šlo o krkavce
Hlavní myšlenka: vyjádření vlastních pocitů autora; příliš velké lpění na mrtvém
tvoření básně popsal Poe v eseji Filosofie básnické skladby
Filosofie básnické skladby – vylučuje „básnické vnuknutí“, vše bylo věcí rozumové úvahy: nejprve si stanovil konečný efekt a teprve poté konstruoval děj
rozsah – aby se báseň dala přečíst na jedno posezení, cca 100 veršů (ve skutečnosti 108)
dojem, který má báseň působit – krása a smutek
nejsmutnější námět – smrt spjatá s krásou smrt krásné dívky, milenec truchlící nad mrtvou milenkou
prostředek působení zamýšleného dojmu – refrén; refrén však nemá být stále stejný, při jednotvárnosti zvuku se má měnit jeho myšlenka obměny jedné krátké věty nebo slova, dále působení zvuku slova nevermore (dlouhá samohláska o ještě prodloužená o hlásku r)
záminka pro opakování refrénu – ne člověk, ale tvor schopný řeči, ale bez rozumového uvažování havran lepší než papoušek, lépe odpovídá zachmuřenému tónu básně
obměňování refrénu – havran pronáší své nevermore jako odpověď na milencovy dotazy: nejprve všední dotazy, postupně je milenec vyburcován z lhostejnosti, pokládá otázky, na kterých mu bytostně záleží, kochá se vlastním sebetrýzněním
Členění: 108 veršů, střídavý a sdružený rým, refrén
Kompozice: chronologicky
Forma vypravování: ich forma
Použité literární prostředky:
Kontrasty
Obrazná vyjádření, otázky
Refrén, gradace
Eufonie – např. slova „víckrát ne“ znějí jako havraní krákání
Klíčové pojmy:
Lyrický hrdina = předmět vyjádření v lyrickém díle, jakýsi charakter v textech
Kontrast = naprostá nepodobnost, zásadní odlišnost, diametrálně rozdílná vlastnost
Refrén = opakovaná část písně nebo básně
Gradace = postupně zesiluje význam použitých slov nebo slovních spojení
Eufonie = libozvuk či libozvučnost je umělecky působivé uspořádání hlásek nebo jejich skupin ve verši a jejich následné opakování
Ukázka:
I.
Na čelo vem to políbení
a přej, ve chvíli rozloučení
se přiznat ku tomuto snění:
Ty pravdu máš, kdyš myslíš, den
můj každý že byl pouhý sen,
však jestli Naděj prchla nám,
ať ve dne, v noci, nevím sám,
ať ve snu, bdění zmizela,
odešla
— míň než docela?
Vše, co tu zříme, neb zřít jen
se domníváme, v snu jest sen.
II.
Já v středu hukotu jsem dlel,
kde břeh se pod přívalem chvěl,
já písek, zlatel plál,
měl v ruce, jak jsem stál.
Jen hrstku! Jak se začal třást
skrz prsty moje ve propast…