Baroko, Klasicismus, Osvícenství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
BAROKO
= perla neurčitého tvaru, nepravidelnost, pohyb
- metafory, hyperboly a antiteze
- náboženské války, 30-letá válka
- polovina 16. století – 17. století
- upírání se více k Bohu, pocit životní nejistoty, nerovnoměrnost, marnost
- nestabilita a nejednotnost Evropy
- růst autority katolické církve a absolutistické moci panovníka
- groteskní, přehnané, lidé nosili masky, pudrovali se, těžké parfémy, paruky, umělé pihy
= všechno umělé
- znaky: nedůvěra v rozum, absolutizace víry
: odvrat od přírody, zaměření k vlastnímu nitru
: mysticismus, duchovnost (pravda je člověku zjevena)
: naturalistická konkrétnost (bezmoc, trpení, bolest)
: monumentalita = snaha ohromit člověka, důraz na cit, vnitřní napětí, nadsázka,
drama, patos
: pocit – marnosti, pomíjivosti, pozemského světa
: zásada kontrastu – dramatičnost (zlo X dobro, …)
: člověk je oproti bohu malý
: architektura – kostely, chrámy, měšťanské domy (štíty)
– křivky, vlnění, oblouky, kopule, bohatá výzdoba, drahé materiály
– mohutnost, good akustika
– mramor, zlatý rámy, sochy
– chrám sv. Mikuláše, sloup Nejsvětější Trojice
: malířství – šerosvit
– Peter Paul Rubens: Tři Grácie, Petr Brandl: Simeon s Ježíškem
: literatura – metafory, přirovnání, náboženské symboly, mystiky, dvojznačné
významy, alegorie, složitá a dlouhá souvětí
– legendy, kázání, traktáty, frašky, epos
- autoři: Itálie - básník Torquato Tasso (16. stol.) – Osvobozený Jeruzalém (epopej)
: Španělsko - dramatik Pedro Calderón de la Barca (17. stol.) – Život je sen (hra)
: Anglie - básník John Milton (17. stol.) – Ztracený ráj (epos duchovní, Adam a Eva)
: snažili se vystihnout atmosféru napětí a vzrušení
: vysoký stupeň stylizace a abstraktnosti
: hledají jistotu, obraceli se do věcnosti
: Pavel Skála ze Zhoře – historie církevní
: Pavel Stránský – O státě českém
ČESKÉ BAROKO
- doba pobělohorská, popravy na Staroměstském náměstí
- rozdělení české literatury na dva proudy – exulantskou (zahraniční) a domácí (katolictví)
- úpadek literární a kulturní, vzdělanci nuceni k emigraci
- vše pod dozorem jezuitského řádu
- rekatolizace, germanizace
- autoři: Ján Ámos Komenský – Mapa Moravy, Labyrint světa a ráj srdce (alegorie),
Truchlivý (16. – 17. stol.)
: Adam Michna z Otradovic – Loutna česká
: Bohuslav Balbín – Výtah z českých dějin (17. stol.)
: Bedřich Bridel – Co bůh? Co člověk? (báseň) (17. stol.)
KLASICISMUS
= hledá univerzální pravdu, vzor je antika, vynikající, vzorný
- člověk je středem pozornosti = nositel rozumu
- důraz na jasnost, uměřenost, harmonii, potřeba řádu, pravidelnost
- vznik ve Francii v 2. pol. 17. stol., 18. století
- vysoké literární žánry: epos, tragédie, óda, sonet = idealizace historického tématu, o životě
vysokých vrstev
- nízké literární žánry: bajka, satira, komedie, píseň, román = postavy z lidu, neurozené