Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




České a světové drama v 1. polovině 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

24.České a světové drama v 1. polovině 20. stol. ČESKÉ DRAMA A DIVADLO 1.Oficiální divadlo- tzv. kamenné:ND a od r. 1907Divadlo na Vinohradech.Obě -režisérský typ (důležitá role režiséra), klasická tvorba ND – režisérJaroslav Kvapil – realizoval pojetí Stanislavského (ruský režisér), impresionistická režie, lyrický styl, sám také dramatik:Princezna Pampeliška – veršovaná pohádka,Rusalka – libreto Dvořákovy opery Vinohradské d.– režisérKarel Hugo Hilar – expresionistická režie: výbušnost, prudkost, křečovitá gesta(výrazné vyjádření stavů nitra, pocitů) Dramatikové: Čapkové– viz u prózy František Langer– dramata: Periferie – o lidech na okraji společnosti, téma zločinu a trestu, psych.drama Dvaasedmdesátka – „divadlo na divadle“, tragický příběh ženy odsouzené na 20 let za vraždu manžela, píše ve vězení hru o svém životě Obrácení Ferdyše Pištory – komedie o nesnadném návratu kasaře do řádného života, obrátil se poté, co se neplánovaně stal zachráncem dětí z hořícího domu Jízdní hlídka – legionářská tématika Velbloud uchem jehly – veselohra, společenský vzestup bystré a praktické dívky z pražského předměstí Vančura -Josefína – lidová hra, námět blízký Pygmalion Dramata a dramatikové dle žánrového zaměření: lyrické, impresionistické drama:nejdůležitější věci v podtextu, většinou se zde střetává neklidné, výbojné mládís „usedlým“ stářím, mladí hrdinové přijdou a vše ustálené nabourají, dají do pohybu Šrámek –Léto,Měsíc nad řekou Mahen –Ulička odvahy (veselohra, prostý lidský příběh, hlavní postava student medicíny) Čapek –Loupežník,Čapkové –Lásky hra osudná psychologické drama: Jaroslav Hilbert –Vina - (vliv Ibsena), tragedie, mravní problém svedené dívky – zbavit se společenských předsudků, 5 postav v 1 pokoji během odpoledne historické drama: Jirásek – realistické (viz u něj) Historické drama s prvky impresionismu, symbolismu, filozof. reflexe: Hilbert –Falkenštejn,Kolumbus Mahen –Jánošík,Mrtvé moře (z 18. stol. ze života českých bratří) Dyk –Zmoudření dona Quijota Drama a divadlo v Brně: Jiří Mahen (1882-1939) – vlastním jménem Antonín Vančura (bratranec Vladislava Vančury), mnohostranná činnost i dílo, celkově oporou a „duší“ brněnského a moravského kulturního života (kontakty s mladými umělci, organizátorská a osvětová práce apod.), dramatik, prozaik, básník, publicista, redaktor Lidových novin v Brně, dramaturg ND v Brně, knihovník Městské knihovny v Brně (obojí dnes nese jeho jméno), po okupaci r. 1939 spáchal sebevraždu. Dramata lyr. a hist. viz výše, další hry: Chroust – studentské prostředí, složité hledání a zrání mladé generace Nasredin čili nedokonalá pomsta– postava s lidovou moudrostí z orientálního folklóru Husa na provázku – avantgardní drama, 6 parodických filmových libret – humor, satira, groteska, bohatá fantazie; název převzalo brněnské Divadlo Husa na provázku. Rudolf Těsnohlídek(1882-1928 sebevražda) – prozaik, básník, novinář (např. v Lidových novinách), nebyl sice dramatik, ale jeho povídka Liška Bystrouška – humorné vyprávění o zvířecích i lidských osudech, které vyznívá jako oslava svobodného života a ukazuje autorovu důvěrnou znalost přírody – byla zhudebněna L. Janáčkem a jako operaPříběhy lišky Bystroušky úspěšně uváděna v brněnské divadle.(O Těsnohlídkovi i Mahenovi+ z exkurze na hřbitově) 2. Avantgardní divadla (protějšek kamenných) ve 20. a 30. letech Tvůrci avantgardních dramat: Vančura, Nezval –Milenci z kiosku, ,Schovávaná na schodech,Manon Lescaut (viz u něj) Od r. 1925 sdruženi v Devětsilu. R. 1926 založiliOsvobozené divadlo – hráli tyto autory: Apollinaire, Alfréd Jarry (Král Ubu), Cocteau… Režie –Jindřich Honzl,Jiří Frejka Od r. 1927 autorská a herecká dvojiceJiří Voskovec (1905-1981) aJan Werich (1905-1980). Od r. 1929 džezový skladatelJaroslav Ježek (1906-1942 USA). Osvobozené divadlo– V+W vytvořiliautorský typ divadla (důležitou roli mají autoři - herci), divadlo tvůrčí, vede dialog s divákem, rozvíjí improvizované herectví, V+W zpřetrhali divadelní konvence, spojují zdánlivě nespojitelné, jejich klaunství vyniká schopností dělat si legraci ze všeho, parodovat, zesměšňovat, dělat hlouposti, blbosti, a to vše s mírou vkusu a inteligence a notnou dávkou odvahy (zejména u politické satiry); přitom lze sledovat vývojod dadaistického humoru a revuální parodie k politické a společenské satiře: 20. léta - 1. představeníVest pocket revue (Malá kapesní revue) Revue – žánr založený na uvolněné stavbě: sled dramatických, hudebních a tanečních čísel, smích nad nesmyslem (vliv dada), nevázané veselí, studentská recese, bezpředmětná, čirá komika, situační a jazyková, hra se slovy, komické novotvary (napnelismus, cukatura), studentský slang. Novinka: zčásti improvizované dialogy V+W na předscéně –forbíně (před oponou), i těm dialogům říkámepředscény neboli forbíny – když se mění scéna, V+W na chvíli „vystoupí“ ze hry; forbíny vznikly náhodou (při technickém problému s dekorací). 30. léta – přechod k politické a společenské satiře (rostoucí nebezpečí fašismu), myšlenkově závažnější a drsnější, stále revue, ale promyšlený, pevný a vyvážený tvar, v rámci slovní komiky analogie s historickými a literárními souvislostmi (často právě u jmen postav), předscény – reagují na aktuální politické a kulturní události, vysoce intelektuální, V+W se ale tváří naivně či hloupě, ve všech hrách reprezentují lidový živel, v roli lidových kumpánů komentují nešvary, nesrovnalosti a nehumánnost světa. Osvobozené divadlo navázalo nacomedii dell arte, americké filmové grotesky – komiku Laurela a Hardyho, Ch. Chaplina. J.V. – typ intelektuální, J.W. – typ komediální, živelný. Osel a stín(1933, hned po požáru říšského sněmu v únoru 1933, německé velvyslanectví protestovalo proti uvedení této hry) – varování před fašismem, ukázka z čeho a jak se takové režimy mohou zrodit. Hra ukazuje, jak mohou vznikat diktátorské režimy, jak ti, kteří chtějí získat moc, zneužívají lid a nějaké ideály, které se jim hodí - potřebují totiž něco, pro co (ve jménu čeho) získávají a fanatizují davy, něco, za co

Témata, do kterých materiál patří