Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




České a světové drama v 1. polovině 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Husa na provázku – avantgardní drama, 6 parodických filmových libret – humor, satira, groteska, bohatá fantazie; název převzalo brněnské Divadlo Husa na provázku.

Rudolf Těsnohlídek (1882-1928 sebevražda) – prozaik, básník, novinář (např. v Lidových novinách), nebyl sice dramatik, ale jeho povídka Liška Bystrouška – humorné vyprávění o zvířecích i lidských osudech, které vyznívá jako oslava svobodného života a ukazuje autorovu důvěrnou znalost přírody – byla zhudebněna L. Janáčkem a jako opera Příběhy lišky Bystroušky úspěšně uváděna v brněnské divadle. (O Těsnohlídkovi i Mahenovi + z exkurze na hřbitově)

2. Avantgardní divadla (protějšek kamenných) ve 20. a 30. letech

Tvůrci avantgardních dramat:

Vančura, Nezval – Milenci z kiosku, , Schovávaná na schodech, Manon Lescaut (viz u něj)

Od r. 1925 sdruženi v Devětsilu. R. 1926 založili Osvobozené divadlo – hráli tyto autory: Apollinaire, Alfréd Jarry (Král Ubu), Cocteau…

Režie – Jindřich Honzl, Jiří Frejka

Od r. 1927 autorská a herecká dvojice Jiří Voskovec (1905-1981) a Jan Werich (1905-1980). Od r. 1929 džezový skladatel Jaroslav Ježek (1906-1942 USA).

Osvobozené divadlo – V+W vytvořili autorský typ divadla (důležitou roli mají autoři - herci), divadlo tvůrčí, vede dialog s divákem, rozvíjí improvizované herectví, V+W zpřetrhali divadelní konvence, spojují zdánlivě nespojitelné, jejich klaunství vyniká schopností dělat si legraci ze všeho, parodovat, zesměšňovat, dělat hlouposti, blbosti, a to vše s mírou vkusu a inteligence a notnou dávkou odvahy (zejména u politické satiry); přitom lze sledovat vývoj od dadaistického humoru a revuální parodie k politické a společenské satiře:

20. léta - 1. představení Vest pocket revue (Malá kapesní revue)

Revue – žánr založený na uvolněné stavbě: sled dramatických, hudebních a tanečních čísel, smích nad nesmyslem (vliv dada), nevázané veselí, studentská recese, bezpředmětná, čirá komika, situační a jazyková, hra se slovy, komické novotvary (napnelismus, cukatura), studentský slang. Novinka: zčásti improvizované dialogy V+W na předscéně – forbíně (před oponou), i těm dialogům říkáme předscény neboli forbíny – když se mění scéna, V+W na chvíli „vystoupí“ ze hry; forbíny vznikly náhodou (při technickém problému s dekorací).

30. léta – přechod k politické a společenské satiře (rostoucí nebezpečí fašismu), myšlenkově závažnější a drsnější, stále revue, ale promyšlený, pevný a vyvážený tvar, v rámci slovní komiky analogie s historickými a literárními souvislostmi (často právě u jmen postav), předscény – reagují na aktuální politické a kulturní události, vysoce intelektuální, V+W se ale tváří naivně či hloupě, ve všech hrách reprezentují lidový živel, v roli lidových kumpánů komentují nešvary, nesrovnalosti a nehumánnost světa. Osvobozené divadlo navázalo na comedii dell arte, americké filmové grotesky – komiku Laurela a Hardyho, Ch. Chaplina. J.V. – typ intelektuální, J.W. – typ komediální, živelný.

Témata, do kterých materiál patří