ČD - RUR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Analýza úryvku
Vybrala jsem si ukázku ze začátku knihy, kdy Helena přijíždí do továrny a diskutuje s továrníky o právech robotů. Tato ukázka mi přijde vystihující a zaujala mne svým obsahem.
Helena: Ne, vy mi nerozumíte. My chceme- zvláště- my chceme Roboty osvobodit!
Hallemeier: Jak, prosím vás?
Helena: Má se s nimi jednat…jednat..jako s lidmi.
Hallemeier: Aha. Mají snad hlasovat? Nemají dokonce dostávat mzdu?
Helena: Ovšemže mají!
V ukázce vidíme dialog, který je tvořen krátkými větami, což platí pro celou knihu kromě poslední části Alquistova monologu. Postavy mluví, kromě prosté chůvy Nány používající hovorovou češtinu, spisovnou a srozumitelnou řečí. V knize se objevují často zvolací věty a občas odborné výrazy (kolodiální).
Hodnocení
Kniha mne velice zaujala pro svůj originální děj. Samozřejmě, téma nebezpečného technického pokroku použil Karel Čapek již v jiných dílech, jako například Krakatit, ale mne zaujala tato kniha nejvíce. Myslím si, že možnost nezastavitelného polidštění není úplně fantazie a může se za určitých okolností stát i reálné. Kniha byla napsaná srozumitelným jazykem a četla se velmi příjemně, protože krátké dialogy posouvaly děj dopředu.
Zdroje
Školní slovník českých spisovatelů, Pavel Dolejší, 2004
Obsahy a rozbory děl k literatuře- přehled SŠ učiva, Petra Velanová, 2006
Literatura pro 3.ročník středních škol, Didaktis, 2009
http://www.rozbor-dila.cz/r-u-r-rozbor-dila-k-maturite-6/