Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Jan Otčenášek - Romeo Julie a tma

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Romeo, Julie a tma

  • Literární druh – epika (příběh rozvíjen vypravěčem a postavami)

  • Literární žánr – baladická milostná novela z období heydrichiády

  • Charakteristika prostředí: Praha, v období 2. světové války (květen–červen 1942)

  • Hl. myšlenka:

Boj dobra a zla za lepší svět, odsouzení války (hrůzy fašismu a nacismu, smrt nevinných lidí), kontrast války a lásky (ve tmě se i tak objevilo něco jasného), život v totalitě, odvaha a statečnost, varování před válkou

  • Téma – milostný a něžný vztah uprostřed hrůz, sebeobětování a láska

  • Vypravěč – sám autor, er-forma – vnější pozorovatel děje

  • Charakteristika postav:

PAVEL – student posledního ročníku gymnázia, statečný, obětavý, chvílemi nesmělý, čestný, nejprve pomoc Ester bere jako samozřejmost, poté to pro ni dělá z lásky, romantik, syn krejčího, miloval hvězdy (Jednu chtěl po Ester pojmenovat)

ESTER – zpočátku ne příliš komunikativní, milá, upřímní, na nic si nehraje, cítí se méněcenná (v příběhu o sobě říká že je prašivá), židovka, dcera lékaře, celá její rodina byla odvezena do koncentračního tábora Terezín (pravděpodobně byli všichni mrtví, protože jí neodpovídali na dopisy). Pavlovi byla velmi vděčná za pomoc, cítila se osamoceně, ale díky Pavlovi šťastně

PAVLOVI RODIČE – starostlivý (měli o Pavla strach, toulal se po nocích v době, kdy nebylo bezpečno) ztratili v Pavla důvěru, otec mu pomáhal s Ester, matka byla vážně nemocná (vysoký krevní tlak) a tak se nemohla rozrušovat (nevěděla o Ester), otec pracoval jako krejčí

TOVARYŠ ČEPEK – pracoval u Pavla táty, ze začátku příběhu odhodlaný bojovat proti fašismu, na konci už ztrácí naději pomáhat Ester

REJSEK – kolaborant (spolupracoval s Němci), jeho syn umřel na bojišti, manželka také zemřela, opilec, jakmile se dozvěděl o Ester, chtěl se jí co nejdříve zbavit, Ester kvůli němu odešla

VOJTA – kamarád Pavla, chtěl mu pomoct i když nevěděl nic o jeho tajemství

  • Kompozice:

    • chronologický, retrospektivní (Ester vypráví Pavlovi příběhy z dětství)

    • dílo děleno na 13 kapitol

  • Jazykové prostředky:

    • text obsahuje monology vypravěče, vnitřní monology postav, častá přímá řeč (dialogy)

    • věty mají spád a vyvolávají napětí

    • spisovná i hovorová čeština, občas slangové výrazy

    • nalezneme i zdrobněliny

  • Porovnání:

Romain Rolland: Petr a Lucie – podobný kontrast křehké lásky a zničující válka, ale Petr a Lucie se odehrává ve skutečném válečném prostředí, a tím co toto dílo ukazuje vedlejší aspekty války (rasová nenávist, tísnivá atmosféra, udavačství…)

  • Námět:
    Romeo, Julie a tma – jména odkazují na nejslavnější Shakespearovo drama, kde bylo milencům bráněno v lásce. Tma má symbolizovat něco záporného – strach, nejistotu, probíhající heydrichiádu.

  • Vliv na další tvorbu:

  • Romeo, Julie a tma – film (1959)

Témata, do kterých materiál patří