K.H. Mácha - Máj
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Máj
Autor
-
K.H.Mácha (1810-1836)
-
vystudoval filosofii a práva v Praze
-
láska k Lori-Eleonoře Šomkové => syn Ludvík
-
ostatky převezeny z Litoměřic do Prahy na Vyšehrad
-
velmi rád chodil pěšky po českých hradech a zámcích - symbol poutníka
-
pravým romantickým hrdinou
-
zemřel 6. listopadu 1836, dva dny před jeho svatbou
-
Dílo:
-
nejprve píše německy (vlastenecké básně), základem je rozpor mezi jeho snem a realitou
-
Márinka - dlouhé, splývavé šaty, nemocná TBC, zamilovaná do autora - Mácha ji navštěvuje, pak odejde na pouť, vrátí se až na její pohřeb
-
Pouť krkonošská
-
motiv poutníka (samota a svoboda) - motiv vězně (tragické, smutné)
-
motiv země (vězení, které člověka poutá)
-
sám Mácha je vězněm své samoty
-
-
Cikáni - popis cikána, autoportrét Máchy
-
Společensko-historický kontext
-
30.- 40. léta mezníkem ve společenském vývoji
-
mnoho revolucí v Evropě => růst politického uvědomění a nastolila otázku národní svobody
-
protiruské povstání v Polsku mělo vliv na rozdělení společnosti na dva tábory
-
Starší generace - Josef Jungmann, Václav Hanka
-
Mladší generace - Karel Hynek Mácha, Karel Sabina
-
šíření obrození i do nižších vrstev
-
zvýšení poptávky po knihách i spotřebním zboží
-
čeština se stala jazykem veřejného života a projevem národního cítění
-
emancipační hnutí žen, vznik dívčích škol
-
vznik organizací (Matice česká, Jednota pro povzbuzení průmyslu v Čechách, Měšťanská beseda)
-
rozvoj divadla, vycházely časopisy
-
u nás díla spíš vlastenecká (Národní obrození)
-
společnost zaměřena na sentimentální vlastenecké hry
-
Literární kontext
-
romantismus – rozvoj v 30.letech, v Čechách se nikdy úplně nerozvinul, jediným pravým romantickým hrdinou byl Mácha, ostatní autoři mají romantické tendence, ale i prvky z ostatních směrů
-
estetický cíl literatury (přechod od klasicismu - výchovný a didaktický cíl)
-
důraz na cit, individualitu, tajemství a prožitky
-
próza, drama, poezie, útvary: lyricko-epická balada, pohádka
Národní obrození
-
Josef Jungmann - Slovník česko-německý
-
František Ladislav Čelakovský – Ohlasy písní ruských, Ohlasy písní českých
Český romantismus
-
Karel Jaromír Erben - Kytice
-
Josef Kajetán Tyl - Rozervanec, Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka
-
Karel Sabina - Úvod povahopisný - obhajoba Máchy, Hrobník
Světový romantismus
-
Victor Hugo - Chrám Matky boží v Paříži
-
George Sandová - Indiana
-
Alexandr Sergejevič Puškin - Evžen Oněgin, Kapitánská dcerka
-
Michail Jurjevič Lermontov - Maškaráda, Hrdina naší doby
Rozbor díla
-
lyricko-epická báseň z období romantismu, má čtyři dějství, dvě intermezza a předzpěv.
-
Děj je jen naznačen, což je pro období romantismu typické, důraz je kladen na vyjádření krásy přírody a vztah k rodné zemi, odpor k rozumu X důraz na city, lásku, fantazii.
-
Autor se ztotožňuje s hlavním hrdinou Vilémem.
-
Je výjimečný, zklamán životem, proto utíká z okolního světa do vlastního.
-
Je nešťastně zamilován do ideální ženy, odmítá konvence a předpisy, hledá nové formy, jak psát, odmítá se přizpůsobit.
-
V romantismu již existuje spisovná čeština, ustálená slovní zásoba českého jazyka.
