Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




K.H. Mácha - Máj

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (14.02 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zpracováno k maturitě

Máj

Autor
  • K.H.Mácha (1810-1836)

  • vystudoval filosofii a práva v Praze

  • láska k Lori-Eleonoře Šomkové => syn Ludvík

  • ostatky převezeny z Litoměřic do Prahy na Vyšehrad

  • velmi rád chodil pěšky po českých hradech a zámcích - symbol poutníka

  • pravým romantickým hrdinou

  • zemřel 6. listopadu 1836, dva dny před jeho svatbou

  • Dílo:

    • nejprve píše německy (vlastenecké básně), základem je rozpor mezi jeho snem a realitou

    • Márinka - dlouhé, splývavé šaty, nemocná TBC, zamilovaná do autora - Mácha ji navštěvuje, pak odejde na pouť, vrátí se až na její pohřeb

    • Pouť krkonošská

      • motiv poutníka (samota a svoboda) - motiv vězně (tragické, smutné)

      • motiv země (vězení, které člověka poutá)

      • sám Mácha je vězněm své samoty

    • Cikáni - popis cikána, autoportrét Máchy

Společensko-historický kontext
  • 30.- 40. léta mezníkem ve společenském vývoji

  • mnoho revolucí v Evropě => růst politického uvědomění a nastolila otázku národní svobody

  • protiruské povstání v Polsku mělo vliv na rozdělení společnosti na dva tábory

  • Starší generace - Josef Jungmann, Václav Hanka

  • Mladší generace - Karel Hynek Mácha, Karel Sabina

    • šíření obrození i do nižších vrstev

    • zvýšení poptávky po knihách i spotřebním zboží

    • čeština se stala jazykem veřejného života a projevem národního cítění

    • emancipační hnutí žen, vznik dívčích škol

    • vznik organizací (Matice česká, Jednota pro povzbuzení průmyslu v Čechách, Měšťanská beseda)

    • rozvoj divadla, vycházely časopisy

    • u nás díla spíš vlastenecká (Národní obrození)

    • společnost zaměřena na sentimentální vlastenecké hry

Literární kontext
  • romantismus – rozvoj v 30.letech, v Čechách se nikdy úplně nerozvinul, jediným pravým romantickým hrdinou byl Mácha, ostatní autoři mají romantické tendence, ale i prvky z ostatních směrů

  • estetický cíl literatury (přechod od klasicismu - výchovný a didaktický cíl)

  • důraz na cit, individualitu, tajemství a prožitky

  • próza, drama, poezie, útvary: lyricko-epická balada, pohádka

Národní obrození
  • Josef Jungmann - Slovník česko-německý

  • František Ladislav Čelakovský – Ohlasy písní ruských, Ohlasy písní českých

Český romantismus
  • Karel Jaromír Erben - Kytice

  • Josef Kajetán Tyl - Rozervanec, Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka

  • Karel Sabina - Úvod povahopisný - obhajoba Máchy, Hrobník

Světový romantismus
  • Victor Hugo - Chrám Matky boží v Paříži

  • George Sandová - Indiana

  • Alexandr Sergejevič Puškin - Evžen Oněgin, Kapitánská dcerka

  • Michail Jurjevič Lermontov - Maškaráda, Hrdina naší doby

Rozbor díla

  • lyricko-epická báseň z období romantismu, má čtyři dějství, dvě intermezza a předzpěv.

  • Děj je jen naznačen, což je pro období romantismu typické, důraz je kladen na vyjádření krásy přírody a vztah k rodné zemi, odpor k rozumu X důraz na city, lásku, fantazii.

  • Autor se ztotožňuje s hlavním hrdinou Vilémem.

  • Je výjimečný, zklamán životem, proto utíká z okolního světa do vlastního.

  • Je nešťastně zamilován do ideální ženy, odmítá konvence a předpisy, hledá nové formy, jak psát, odmítá se přizpůsobit.

  • V romantismu již existuje spisovná čeština, ustálená slovní zásoba českého jazyka.

Témata, do kterých materiál patří