Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




K.H. Mácha - Máj

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (14.02 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zpracováno k maturitě
Tematika:
  • literární druh, žánr: lyricko-epická básnická skladba

  • téma: vina a smrt, láska, Země, čas

  • idea: úvahy o čase, o smrti, čas ztrácí význam při čekání na popravu

  • námět: inspirace skutečnou událostí u hradu Bezděz, kde syn zavraždil vlastního otce, protože mu bránil v lásce

  • příroda prostředí Bezdězu, jezero v Doksech

Hlavní postavy:
  • Jarmila - mladá dívka, miluje Viléma (jeho milenka), těžce zkoušená osudem, nemá odvahu dále žít

  • Vilém - loupežník, říká se mu ,,strašný lesů pán", otec ho kdysi vyhnal z domu, později ho zabil za to že svedl jeho dívku Jarmilu, jež oddaně a naplno miloval. Viní společnost, cítí se být nevinný. Je žárlivý slaboch. Ve vězení myslí na Jarmilu a vzpomíná na své mládí. Dochází k závěru, že po smrti ho již nic nečeká. Typický romantický hrdina, nevěří na svou vinu, lituje se

  • Hynek - symbol poutníka, vrací se k místu popravy, sám autor, otřesen Vilémovým životem

Prostředí:
  • skutečné okolí hradu Bezděz

Atmosféra:
  • kontrastní - Májová příroda x čekání na popravu, tragédie

Kompozice:
  • 4 zpěvy, 2 intermezza

  • složitá vnitřní struktura

  • jambický verš - básnická stopa, sestávající z první slabiky krátké a druhé dlouhé, případně první nepřízvučné a druhé přízvučné

Jazyk:
  • er-forma, v závěru se mění na ich-formu (autor se ztotožňuje s dějem)

  • subjektivizace (vztah básníka a lyrického hrdiny)

  • dramatická kompozice: vzestup, vrchol, sestup

  • kontrasty: jarní příroda X poprava, život X smrt

  • obraz přírody - barvitost (barvy kontrastní, záměrná kombinace: modrá a bílá)

  • útvar jazyka: spisovná čeština

  • stylové rozvrstvení slovní zásoby: poetismy, neutrální

  • lexikální prostředky: oxymóron („mrtvé milenky cit“), epiteton („bledá tvář luny“), metonymie („hrdliččin zval ku lásce hlas“), básnický přívlastek („večerní máj, byl lásky čas“), přirovnání („ticho, temno jako v hrobě”), personifikace („Stojí hory proti sobě“), metafory („v sochy byli proměnění“)

  • syntaktické prostředky: jednoduché věty

  • textové prostředky: přímá řeč, monolog, dialog, zvukomalba

Děj

Skladba je členěna do 4 zpěvů a 2 intermezz.

I.Zpěv

Úvodem básně je líčení májového kraje kolem jezera, kde poté začíná i epický děj. Jarmila sedí na břehu jezera a vyhlíží svého milého Viléma. Jarmila na obzoru spatří napřed pouze bílou tečku, avšak z tečky se brzy stane loďka, na níž pluje neznámý mládenec. Jarmila se od něj dozví, že byl Vilém uvězněn a bude popraven za vraždu svého otce. Údajně ho k ní došlo, když bránil čest své dívky. Jarmila takovou zprávu neunese a v zoufalství se utopí v jezeře.

II.Zpěv

Vilém je syn Hynka. Loupežník, který zabil svého otce. Ve vězení uvažuje o své vině, zda je vůbec vinen a pociťuje křivdu. Dozvídá se o spáchání otcovraždy a nesmírně se lituje. Vilém zažívá pocit beznaděje, který znázorňují padající kapky, které jaksi odpočítávají čas. Přemýšlí také o smrti, po které již vůbec nic není. Objevuje se zde také strážný, ke kterému Vilém promlouvá jakmile zaslechne jeho monolog, dojímá ho a uvádí do deprese. II. zpěv končí odbíjení půlnoci zvonem.

Témata, do kterých materiál patří