Kytice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KYTICE1853
Karel Jaromír Erben (1811 – 1870)
byl český historik, právník, archivář, spisovatel, básník, překladatel a sběratel českých lidových písní a pohádek
Patřil mezi významné osobnosti českého národního obrození.
Narozen v Miletíně, v podkrkonošské řemeslnické a písmácké rodině
Období národní obrození, romantismus
Vystudoval gymnasium v Hradci Králové
V Praze studoval filozofii a později práva
seznámil se s F.Palackým, se kterým spolupracoval celý život
pracoval např. jako úředník u soudu, jako zaměstnanec Královské české společnosti nauk, sekretář Českého muzea, archivář města Prahy, ředitel pomocných úřadů pražských atd.
zemřel v Praze
celý život podnikal dlouhé studijní cesty do venkovských archívů, z nichž čerpal poznatky
Tvorba: -České pohádky
-Kytice
-Prostonárodní české písně a říkadla
Autor: Karel Jaromír Erben
Literární druh: lyricko-epická báseň
Literární žánr: lidová Balada (které balady končí dobře a proč? – Záhořovo lože)
Kompozice: 12 + 1 báseň (lilie dodána dodatečně roku 1861) sbírka balad
Téma: mezilidské vztahy, za každou nemorální a špatný čin přichází trest
Místo a doba děje: často vesnice, chalupa, les, jezero, louka, kostel
Námět: provinění, vinna a trest, posedlost
Motiv: vinna a trest, vztah matky a dítěte, trest často bývá neúměrně vysoký, nadpřirozeno, bůh, křeštanství
Umrlec = mrtvola
Pokání = modlení
DĚJ
Mateřídouška (kytice)– Matka zemře, je jí líto sirotků, a proto se převtělí do malého kvítku, děti jí nazvaly mateří douška a dodává tak naději na lepší budoucnost.
Poklad – Když šla chudá vdova se svým synkem na Velký pátek do kostela, otevřela se před ní hora s pokladem. Vdova z touhy po bohatství odložila své dítě na zem a odnosila stříbro a zlato domů. Všechno bohatství se ale mění v kámen a hlínu. Teprve teď si vzpomněla na svého synka, ten ale zůstává uvězněný ve skále. Po roce utrpení a pokání běží ke skále, již ji nezajímá bohatství, ale jen její syn. Básník zde řeší mravní narušení vztahu matka dítě.
Svatební košile – Mladá dívka již tři roky čeká na svého milého, který odešel do světa. Ve své modlitbě se rouhá, prosí o jeho návrat, nebo o svoji smrt. Náhle někdo zaklepe na okno, je to její milý a přemlouvá ji, aby se za něj té noci provdala. Po cestě zahodí na přání milého modlitební knížku, růženec a křížek. Když jí dovedl až ke hřbitovu, tak jí došlo, že je umrlec a utíká se schovat do márnice. Před smrtí jí zachrání pokání a modlitba. Zde se prolíná křesťanství a pohanství. Zákony života vyhrávají nad temnotou a smrtí.
Polednice – Matka ve hněvu na své dítě pošle polednici. Ta doopravdy přichází a matka chrání své dítě v objetí, až ho zadusí. Matka se rouhala, proto přišel trest. Zde je ale neúměrné provinění.