Michal Viewegh - Báječná léta pod psa
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Michal Viewegh
1962
Úspěšný český prozaik, jako jediný český spisovatel se dokázal více než čtvrt století uživit výhradně literaturou
Matka Michala Viewegha je právnička, otec byl inženýr-chemik, později starosta Sázavy
maturoval na gymnáziu v Benešově. Nedokončil studium ekonomie na VŠE, ale vystudoval češtinu a pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy
Již od začátku svého studia v roce 1983 publikoval povídky v Mladé frontě
Po dokončení vysoké školy se krátce věnoval vystudovanému oboru
Stal se na dva roky redaktorem v nakladatelství Český spisovatel, pak definitivně spisovatelem z povolání
V roce 1993 mu byla udělena prestižní Cena Jiřího Ortena
Michal Viewegh má dva bratry
2x ženatý, má 3 dcery
Dne 10. prosince 2012 u něj došlo k disekci aorty, ležel v IKEM, jeho stav byl stabilizován. Poté se rehabilitoval na klinice Malvazinky. Uvádí, že trpí melancholií a výpadky paměti.
Dílo:
Společenské prózy s autobiografickými rysy a prvky literárního postmodernismu
Báječná léta pod psa
Nápady laskavého čtenáře
Účastníci zájezdu
Vybíjená
Krátké pohádky pro unavené rodiče
Můj život po životě
Báječná léta pod psa
L. druh: próza, epika
L. žánr: humoristický román
Er-forma, ich-forma v deníkových zápisech
Umělecký směr: vykazuje postupy lit. postmodernismu
Hlavní myšlenka: pohled na události v ČSR v době normalizace očima obyčejných lidí, slovy autora: ,,jde o převážně veselé ohlédnutí za převážně neveselou dobou“
Časoprostor: v Praze (symbolizuje svobodu před rokem 1968) a na Sázavě (symbolizuje útlak a nucenou opatrnost za normalizace), 60.-90. léta 20. st., příběh začíná Kvidovým narozením a uzavírá ho epilog shrnující osudy hrdinů
Vypravěč: vyprávění v er-formě, jde o personální vyprávěcí situaci, kdy vypravěč myslí a cítí, a ovlivňuje tak čtenářovo vnímání, vyvolává to dojem bezprostřednosti, obsahuje i Kvidovy deníkové zápisy – ty jsou psány v ich-formě, obsahuje také pasáže v podobě dramatických výstupů se scénickými poznámkami
Kompozice:
Vnější: 17 číslovaných kapitol dělených na podkapitoly + epilog
Vnitřní: 2 základní dějové linie, které se scházejí až v epilogu
1. chronologicky zachycuje osudy členů Kvidovy rodiny
2. tvoří krátké vstupy z pozdější časové roviny – hovory Kvida s redaktorem, který posuzuje jeho román, narušují děj a neustále připomínají, že jde o fikci
Jazyk a styl díla: převážně spisovný, řeč působí živě, přirozeně znějící dialogy s hovorovými prvky, nespisovnými tvary či vulgarismy, v některých pasážích i anglické nebo německé věty, autor používá i citáty z beletrie či odborné literatury
Po vydání se setkal s obrovským zájmem čtenářů a vyvolal nadšení i mezi kritiky
Dílo bylo zfilmováno i adaptováno jako divadlo
Postavy:
Kvido – neohrabaný kluk, nadprůměrně inteligentní čímž kompenzuje tělesné nedostatky (nadváhu a brýle), zamilovaný do Jarušky, autorovo alter ego, rád píše povídky
Jaruška – nejlepší kamarádka a později Kvidova žena, prvně kouká, po hezčích klucích, ale když Kidovi umře dědeček, začne si s ním z lítosti, je na vše alergická (pily, fixy, léky); milá, hodná, vstřícná, ochotná
Kvidův otec – inteligentní, pochází z chudých poměrů, má problém s režimem, rád pracuje se dřevem, aby zabezpečil rodinu je nucen morálně i politicky ustupovat, zažívá pocity deprese a selhání
Kvidova matka – právnička, herečka, ochotná, milující, bojí se psů
Paco – Kvidův bratr; spí pod širákem, čas tráví v lese, chová se jako kovboj, průměrný ve škole