Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Romain Rolland - Petr a Lucie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Petr a Lucie

  • Literární druh – epika, próza

  • Literární žánr – milostná protiválečná novela (= méně postav než v románu, kratší než román)

  • Charakteristika prostředí: Paříž, za 1. světové války (první dva měsíce)

  • Hl. myšlenka: Autor se snaží říct, že je válka zbytečná a hloupá, zoufalí protest proti válce.

  • Téma – válka láska snaha, smrt, touha po životě v období války, život společnosti ve válce, strach  Bombardování Paříže na Velký pátek 1918

  • Vypravěč: sám autor, er-forma – vnější pozorovatel děje

  • Charakteristika postav:

    • PETR – 18letý student z lepší rodiny, jeho otec byl soudce, zastává protiválečný postoj, nechápe smysl války, vkládá všechny naděje do vztahu s Lucií, je ovlivněn nábožně založenou matkou, z počátku bez starostí

    • LUCIE – žije jen matkou, její matka pracuje v továrně na výbušniny, je nedostudovaná malířka, něžná, citlivá a prostá dívka, odmalička se musí živit sama, jejím smyslem života je láska

    • FILIP – bratr Petra, šel dobrovolně do války

    • MATKA LUCIE – dělnice v továrně, zodpovědná ve výchově

  • Kompozice:

    • chronologický děj, psaný v er-formě

    • dílo má 4 kapitoly

    • dvě dějové linie, 1. láska milenců, 2. válka okolo nich

    • kromě základního děje (zážitky milenců) zachycuje novela také Petrův osobnostní vývoj, během těchto dvou měsíců velice rychle dospěl, jeho vztah k bratrovi Filipovi, pojetí války jeho současníky, filozofické úvahy

    • děj se rozvíjí s minimálním počtem postav z náhody

    • kniha je z většiny tvořena přirovnáními, dále básnickými prostředky a zbytek je děj (autor chtěl vybarvit a dokonale popsat vztah dvou milujících lidí, kteří žijí v atmosféře války

  • Jazykové prostředky:

    • Er-forma

    • využití přímé řeči, zdrobněliny, přechodníky

    • Přirovnání, archaismy

  • Porovnání:

    • Petr a Lucie – popisují lásku dvou mladých lidí – vztah končí smrtí obou. Jejich lásku ohrožuje válka. Inspirováno Romeem a Julií.

    • Romeo a Julie – Také nešťastná láska. Vztah dvou lidí neohrožuje válka, ale neshody mezi dvěma rody.

  • Námět:

    • Shakespearem

    • V. Hugem

    • L. N. Tolstojem

  • Vliv na další díla:

    • Film 1968 a opera 2010

  • DĚJ:

Petr je 18letý mladík, který má jít za 6 měsíců na vojnu. Při bombardování Paříže ve vlaku potká neznámou dívku, která se mu hned zalíbí. Cestou vlakem se drží za ruku v mačkajícím se davu lidí. Nepromluví spolu ani slovo. Každý odchází zase svou cestou. Pro Petra je velice těžké pochopit válku. Všichni mají víru v lepší čas, jen Petr ne.

  • Petrův bratr Filip odešel dobrovolně na vojnu plný iluzí a ideálů. Filip byl vytržen ze svého života. Všechny jeho iluze jsou po příchodu do války pryž stejně jako jeho rodina. Na vojnu šel dobrovolně, protože si myslel, že se svou odhodlaností válku zastaví. Filipa válka změnila. K Petrovi se choval hned po prvním návratu odtažitě. Každá jeho otázka byla Filipovými slovy okamžitě odražena. Petr svého bratra nepoznával. Setkáním trpěli oba. Vzdalovali se od sebe, jen kvůli hrůzám, které Filip ve válce zažil. Nesvěřovali se jeden druhému se svými starostmi ani strachem. Lidé se začali v této době uzavírat do sebe. Donášeli na sebe, protože za to dostávali odměnu.

Témata, do kterých materiál patří