POEZIE 1948 – 90 V EXILU A SAMIZDATU%0A
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- inspirují se :
dadaismem
abstraktním výtvarným uměním
počítačovou grafikou
vědeckými metodami práce s texty
- experimentální poezie se také nazývá jako abstraktní poezie ale i jako konkrétní poezie, dále také jako umělá či
vizuální poezie
- druhy:
Typogramy (obrazy tvořeny písmeny či číslicemi)
Variace na jiné texty
Několik variací na jeden text
Matematické texty
Logické texty
Alchymáže (rozrušení textu, nasazení nových částí)
Destrukce textu
Vegetáž (užívání např.vlasů, nehtů atd.)
JOSEF HIRŠAL (1920 – 2002) a BOHUMILA GRÖGEROVÁ (*1921)
- zakladateli experimentální poezie
- v 60.letech se pokusili vydat almanach s názvem „Vrh kostek“, to se jim však nepovedlo, znovu byl vydán až
v 90.letech
- společně však napsali i vlastní díla, jako např. „Job-boj“ a „Let let“
- především technika matematických a logických textů.
VÁCLAV HAVEL (* 1936)
„Antikódy“
- stylem má nejblíže k typogramu
JIŘÍ KOLÁŘ
- jeho žena Běla Kolářová tvořila vegetáže a fotokoláže
- od 60.let tvořil i experimentální poezii
„Básně ticha“
LADISLAV NOVÁK
- tvořil matematické texty, alchymáže a destrukce
„Textamenty“
PÍSNIČKÁŘI
- dříve se ji říkalo protestní zpěváci, v dnešní době se více užívá folklorní zpěváci
- jedná se o autory a zároveň interprety vlastních písní, jejich texty jsou vlastně básněmi
- zpívají v doprovodu harmoniky, kytary či klavíru
- existují od 60.let, za doby totality svým způsobem měli větší výběr témat (pro režimu)
KAREL KRYL (1944 – 1994)
- pocházel z Kroměříže, jeho otec byl majitelem známé tiskárny, studoval na keramické škole
- začal skládat na počátku 60.let, slavným se stal v letech 1968/9 díky Pražskému jaru, jako reakce na vstup
spojeneckých vojsk vydal album „Bratříčku, zavírej vrátka“
- v roce 1969 vycestoval na festival do Německa a už se nevrátil, po revoluci občas jezdil do ČR, během svého
pobytu v Německu pracoval ve Svobodné Evropě
„Rakovina“
„Maškary“
„Plaváček“
„Tekuté písky“
- jeho poetika je naplněna reflexemi na totalitu, plná depresí o civilizaci
- u Kryla je důležitý rým a rytmus (téměř dokonalý), citlivý jazyk a obrovská slovní zásoba
- je také možno sledovat propojení stylu Nezvala a zároveň Holana
„Pochyby“
„Zbraně pro Erato“
- básnické sbírky
- jeho texty vyšly v díle „Kníška Karla Kryla“
„ŠAFRÁN“
- sdružení individuálních písničkářů, později se přesunulo do Švédska
- hlavními členy se stali Hutka – Merta - Třešňák
JAROSLAV HUTKA
- od roku 1978 žil v Holandsku, po revoluci se zase vrátil
- adaptuje lidové písně, má ale i své
- jeho styl je jednoduchý
„Stůj břízo zelená“
- lidové
„Pravděpodobné vzdálenosti“
- autorské
„Požár v bazaru“
- próza o emigrantech
VLADIMÍR MERTA
- písničkář, básník, fotograf, režisér, hraje na kytaru a foukací harmoniku