Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Úvod do studia dějepisu pravěk a neolitická revoluce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (58.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1. Úvod do studia dějepisu, pravěk a neolitická

revoluce

Úvod do studia dějepisu

Pojmy historie a dějepis:

- historie = Je paměť lidstva, souhrn dějů, jež se odehrály v určitém časovém sledu.

- dějepis = Společenská věda a školní předmět, který se zabývá a seznamuje s historií
lidstva. Mimo jiné dokazuje, e dějiny nejsou nahodilým souhrnem událostí bez smyslu, ale
že mají svůj řád a souvislosti.

Význam studia dějepisu:

- Dává možnost pochopit dějiny vývoje společnosti.

- Pomáhá pochopit smysl a hodnotu lidského života.

- poučení

- vzory

- pohled na svět v co nejširších souvislostech, orientace v něm, odhalování příčin změn,
pochopení významu a důsledku událostí.

- patriotismus (citové pouto k domovu, vlasti, národu).

- možnost využití historických poznatků k spoluvytváření současného světa.

Metody historického zkoumání:

- heuristika = shromažďování historických pramenů a literatury

- kritika pramenů = třídění, hodnocení, ověření pravosti a původnosti, stanovení
věrohodnosti.

- interpretace = výklad a analýza

- syntéza = shrnutí

Historické prameny (zdroje informací o minulosti) dělíme na pět skupin:

1) Hmotné – pozůstatky člověka a jeho činností, výtvorů.

2) Písemné – kroniky, dopisy, legendy, noviny, letáky, zákoníky atd.

3) Tradiční – mýty, pověsti, písně, ústní lidová tradice.

4) Obrazové – mapy, atlasy, kresby, plány, fotografie.

5) Zvukové, audiovizuální – filmy, audio- a videonahrávky, CD, DVD apod.

Uchování historických pramenů:

Historické prameny můžeme uchovávat a studovat v institucích, jako jsou: muzea, galerie,
archivy a knihovny.

Proč máme dějepis?:

- Dlouhověká potřeba člověka zorientovat se v čase. Již v pravěku lidé pozorovali cyklus
dne a noci (světlo, tma), tepla a chladu (léto, zima)

- Délku jevů nelze měnit (přírodní zákony), později vznikla potřeba určovat čas na menší
časové úseky: postupné rozdělení na měsíce, týdny, dny a vznikl kalendář. (Možnost určit
přesné datum dějinných událostí určujeme datum)

- Spojení jednotlivých roků do širších celků (desetiletí neboli dekáda, století, tisíciletí.
Známe-li datum události, lze ji zařadit do určitého století či tisíciletí dvou různých fází
letopočtu.

- Letopočet: pořadí roků, které se počítají od významné události (v naší kultuře narození
Krista), která je zvolena za jeho počátek. Události předcházející této označujeme jako:
„události před naším letopočtem“.

Pomocné vědy historické:

➢ Soubor speciálních vědních disciplín, jež složí ke zkoumání a kritickému hodnocení

pramenů historických věd.

➢ vznik v 17. století. Pomocné vědy při studiu starověkých a středověkých dějin. Dnes

využívané i na novější dějiny.

➢ Jsou důležité pro oblast lidské činnosti.

Témata, do kterých materiál patří