11. Habsburkové
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Čtvrtá fáze – Švédská
1630-25
V čele protihabsburské koalice švédský král Gustav Adolf
Dostal se do Prahy
Habsburkové povolávají Albrechta
Albrecht velí nerozhodně a tajně vyjednává se Švédy
Přestupuju na švédskou stranu
Habsburkové nechali Albrechta v roce 1634 v Chebu zavraždit
15000 mužů bylo začleněno do habsburské armády
Porazili Švédy
Pátá fáze – Švédsko – francouzská
Koalice Švédska Francie
Kardinál Rachelier
Habsburci vyhrávají
1648 – Švédové vypalují pražský hrad
1648 – Vestfálský mír
Výsledek 30 – ti leté války
Habsburkové nezískali převahu v Evropě, ale upevnili postavení ve vlastních zemích
Hmotné škody
Úbytek obyvatelstva
Vznik druhého nevolnictví
Baroko
Navazuje na renesanci
Poslední jednotný sloh Evropy
Pronikl i do zámoří
Všechny odvětví umění
Vzniká v Itálii, 16.-17. století
České země během 17.-18. století
Reakce na válkou narušenou Evropu
Návrat k víře
Pomíjivost pozemského života
Vývoj názvu
Z portugalštiny
Baroque – něco nepovedeného
Perla nepovedeného tvaru
Bradavice
Název je hanlivý a posměšný
Dynamizující (katolické země) klasicizující (protestantské země)
Znaky
Typickými znaky baroka je okázalost, velkolepost, bohatství forem, dramatičnost, pohyb a energie.
Důraz se dává na kontrasty, hru světel a stínů. V katolickém baroku (také zvané radikální baroko) můžeme pozorovat témata jako například zázračná zjevení, vytržení či mučednické smrti svatých.
Baroko je posledním universálním uměleckým stylem celé Evropy.
Baroko vyjadřuje citovost, povznesení k Bohu, směřování k věčnosti;
vyjadřovalo zkušenosti člověka zmítaného náboženskými válkami.
Architektura
V architektuře baroko dělíme na dvě linie.
První je klasicizující baroko, které navazuje na renesanci a později přechází do klasicismu (na konci 18. stol.).
Druhou linií je dynamizující baroko, které vyjadřuje pohyb, deformaci přímých linií, odpoutává se od renesance a antiky (např. chrám sv. Mikuláše v Praze).
Půdorysem staveb byla elipsa nebo průniky elips.
Častým architektonickým prvkem baroka je také kopule.
Barokní stavby bývají masivní, monumentální a symetrické.
Průčelí bylo zdobeno pilíři, polosloupy (pilastry), sochami (andílci, atlanti podpírající balkóny a okna).
Stavělo se z mramoru a z napodobenin mramoru, č
časté bylo zlacení a štukatérská výzdoba.
Ačkoliv nejčastějšími stavbami byly stavby církevní, budovány byly také zámky, paláce a ostatní světské stavby.
Mezi nejznámější barokní stavitele patří bratři Dientzenhoferové – Kryštof (sv. Mikuláš na Malé Straně) a Kilián (letohrádek Amerika, kostel v Karlových Varech). Dalším známým barokním stavitelem byl Carlo Lurago, který začal stavět Klementinum a v neposlední řadě rovněž Giovanni Santini (barokní gotika). Z českých architektů jmenujme například Františka Maximiliána Kaňku, který dokončoval Klementinum a Černínský palác. V Itálii to byl Bernini, kdo postavil kolonádu před chrám sv. Petra ve Vatikáně. V Rakousku Fischer z Erlacku, architekt zámku Schönbrunn a kostelu sv. Karla Boromejského ve Vídni. Četné barokní stavby se nacházejí též ve Drážďanech, v Berlíně, v Ruském Petrohradě a též v Londýně (katedrála sv. Pavla, kterou po velkém požáru Londýna znovu postavil Christopher Wren.) Tato katedrála měla veliké štěstí, protože ještě před požárem Wren připravoval její rekonstrukci, a proto měl po požáru k dispozici dostatek materiálů na její znovupostavení.