2._Staroveka_civilizace_v_recke_oblasti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2) Mění se skladba pěstovaných rostlin místo obilí se začala pěstovat vinná réva a olivy
3) * nová bohatá vrstva: řemeslníci a obchodníci zbohatli a stali se konkurencí pro velkostatkáře, ale chybí jim politická práva; s pomocí armády zbaví velkostatkáře vlády; nastolí tyranidu – vláda 1 schopného člověka z řad řemeslníků a obchodníků; období rozkvětu a rozvoje kultury, obchodu,… ALE lidé jsou zvyklí na vládu větší skupiny (velkostatkáři), proto tyrana svrhnou
SPARTA
Rozdělení obyvatel:
Sparťané (Dórové); jsou svobodní, plnoprávní, válečníci
Perioikové (cizinci, přistěhovalci); svobodní, neplnoprávní, obchodníci + řemeslníci
Heilóti (otroci); zemědělci, původní obyvatelé, které si sparťané podmanili
Státní zřízení:
Lidové shromáždění (muži nad 30 let, jen sparťané)
Rada starších (nad 60 let, 28 starců + 2 králové)
Pět eforů (úředníci dohlížející nad králi)
Dva králové (vrchní velitelé, nejvyšší kněz a soudce)
Toto zřízení se nikdy nezměnilo
Sparťané byli bojovníci, mladí muži procházeli vojenskými výcviky, na závěr ve 21 letech skládali zkoušky „krypteie“ => hledali otroky a co nejvíce se jich snažili zlikvidovat
Od 7 do 14 let žili ve voj. táboře
Učili se boji, přežití,…
Od 14 let první zkušenosti válečné, po boku jako pomoc sparťanů
Ve 30 letech se muž oženil, stal členem lidového shromáždění
Ženy a dívky byly svou matkou připravovány na válku
Sparta = vyloženě VOJENSKÝ stát; spolu s dalšími vojenskými státy založili Peloponéský spolek
ATHÉNY
Důležité: umění: hudba, divadlo, sochařství, literatura
Tržiště – agora (vyzdobené sochami př. bohové, politici, olympijští vítězové
Na počest bohů svátky a oslavy
Vzdělání: škola pouze pro chlapce; co se učili? číst, psát, počítat, tančit, řečnictví, historii, cvičit, recitovat, zpívat; proč se učili? Chtěli se uplatnit v politice a zaspoužit se o šťastný život ve svém městském státě
Kalokaghatia řecký ideál, fyzicky i duševně krásný člověk
Ženy bez práv, starají se o domácnost
Státní zřízení:
Sněm-lidové shromáždění (nad 20 let)
Rada starších (aristokratická)
Rada pěti set
Devět archontů (funkce kněžská, soudní, velitelská)
Rozdělení obyvatelstva:
Občané: svobodní, plnoprávní, velkostatkáři (vlastníci pozemků) i obchodníci a řemeslníci; občanem se stane ten, kdo má rodiče občany nebo mu to udělí sněm za zásluhy; =aristokracie, žena=méněhodnotný občan
Cizinci (metoikové): svobodní, neplnoprávní, nesmí vlastnit půdu, jejich zdroj obživy je řemeslo a obchod
Otroci: časem největší pracovní síla
Důslednkem kolonizace se státní zřízení změnilo zbohatli řemeslníci, obchodníci => občané a žádají politická práva a podíl na řízení Athén => nepokoje + nespokojenost dávají najevo i dlužní otroci; přichází archont Solón: