Moderní umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Futurismus
Zakladatelem, hlavním představitelem a autorem manifestu futurismu byl Tommaso Marinetti
Rozvíjel se především v Itálii
Distancovali se od minulosti, anarchisticky zavrhovali vše staré, včetně muzeí, byli fascinování pohybem a (tehdy) moderní technikou, např. automobilem „Prohlašujeme, že se nádhera světa obohatila o novou krásu – o krásu rychlosti. Závodní automobil se svou kapotou ozdobenou velkými rourami podobnými hadům s výbušným dechem. Řvoucí automobil, jenž jako by se řítil po dělových nábojích, je krásnější než Niké ze Samothráky. Musíme se osvobodit od svých starých formulí! Musíme zničit vše, co je v nás ještě statického, klidného, včerejšího!“
Snaha zachytit pohyb, dynamiku se vine celým futuristickým dílem
Futurismus byl silně spojen s italským fašismem, neboť hlavně Marinetti byl toho názoru, že právě fašismus je možným prostředkem modernizace a technizace Itálie
Giacomo Balla – Dynamismus psa na vodítku
Carlo Carra – Küň a jezdec
Kazimir Malewitsch – Letec
Umberto Boccioni – Síly ulice
Abstraktní umění
Je uměním nekonkrétním, neobjektovým a nefigurativním
Značně vychází z kubismu, inspiraci ale čerpal z nových objevů optiky, psychologie ale i z hudby
Vyjádření pomocí tvarů, barevných ploch a linií
George Vaterlongoo – Kompozice
Vasilij Kandinsky – V modré
The von Doesburg – Kontakompozice V.
K. Malewitsch – Černý čtverec
Paul Klee – Hlavní a vedlejší cesty
Dadaismus
Vznikl jako revolta umělců různých národností proti válečným hrůzám
Formoval se v Švýcarsku, protože to byl neutrální stát
Vyjadřovali tím zmatek a strach z války, nehledal ale žádné východisko – vznikal nesmysl, záměrně nerozumná díla odmítající estetiku
Byl založen na negaci, odporu a destrukci
To společnost, ani samotné umělce, nebavilo moc dlouho, proto vznikl směr, který se zabýval metafyzikou a experimenty na pole nevědomí: surrealismus
Georges Grosz –
Raoul Hausmann – Tatlin žije doma
Kurt Schwitters – Merz obraz 29A
Man Ray - Dárek
Surrealismus
Za rok vniku bývá považován rok 1924, kdy André Breton sepsal manifest Surrealismu
Název použil poprvé Guillaume Apollinaire, který svou divadelní hru popsal jako „absolutní realitu – nad realitu (francouzská předpona sur- znamená nad)
Umělci se snažili zachytit a sny, halucinace, deliria, potlačené pudy, vzpomínky klamné a reálné
Často za účelem dosažení těchto stavů brali drogy, několik dní nespali, či nepili
Surrealisty také ovlivnilo dílo Sigmunda Freuda
Snaží se osvobodit mysl a zdůraznit podvědomí
Giorgio de Chirico – Náměstí
Max Ernst – Slon Celebes
Man Ray – Housle Ingres
Joan Miró – Vážka před sluncem
René Magritte – Tohle není dýmka
Yves Tanguy – azurový den
Dalí – Atavistické ruiny po dešti
http://www.artmuseum.cz/