Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka 7 – Středověká vzdělanost, kultura a společnost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.08 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázka 7 – Středověká společnost, kultura a vzdělanost

  • Evropa

  • Evropská kultura a společnost vznikla na základech Římské říše

  • S rozmachem křesťanství došlo k zavrhnutí antických myšlenek

  • Mnohá díla se ztratila, jiná byla uchována v klášterech nebo Araby

  • Roku 529 n. l. byly zavřeny filosofické školy, o vzdělání se stará církev

  • Vyučování a zachování vzdělání probíhá v klášterech

  • Kláštery: St. Gallen, Cluny, Fontenay, Sedlec, Břevnov, Sázavský klášter,…

  • V 13. a 14. století vznikají první univerzity (laicizace vzdělání)

  • Univerzity: Padova univerzita, Oxford, Sorbonne, Karlova univerzita

  • Vyučovalo se 7 svobodných umění (právo, přírodověda, teologie, artistická umění)

  • Evropská středověká filozofie se zakládá na křesťanství

  • Jedním z prvních a nejvýznamnějších filozofů a teologů byl sv. Augustín (354–430)

  • Pro Augustína byl bůh transcendentní: „je všude, je všemocný, ale je i v našem srdci“

  • Od něj je odvozen řeholní řád augustiniánů; ti byli původně žebraví poustevníci

  • Řády: benediktíni, františkáni, karmelitánky, dominikáni

  • Dalším významným filozofem byl Tomáš Akvinský (1225–1274)

  • Ten hlásal, že Bůh je, ale nikoliv tak, jako jsme my; o Bohu lze říct jen to co Bůh není

  • Řád dominikánů (domini canis = pánovi psi) vzniká ve 13. století, plní úlohu inkvizice

  • Společnost se rozdělila na tzv. Trojí lid a je zaváděn feudální systém

  • Ten je založen na franském systému dělení půdy

  • Trojí lid: šlechta (bojuje), církev (modlí se), poddaní (pracují – poddaní, měšťanstvo)

  • Život ve městech se rozvíjí až v 11. a 12. století, kdy se staví nová města

  • Důvodem bylo nejspíše oteplení, které způsobilo i nárůst počtu obyvatel Evropy

  • Města se stala centrem vzdělanosti a kultury, zároveň měla obranný úkol

  • Měšťané byli plnoprávní obyvatelé, kteří měli práva a povinnosti občana

  • Města se dělila se na královská, věnná či důlní (Kutná hora, Jihlava,…)

  • Každé město získávalo práva od panovníka, čímž bylo považováno za město

  • Práva měst: Právo mílové, právo soudní, právo varné, právo hrdelní,…

  • S městy byly spojeny ghetta, nejčastěji židovská

  • Nebylo vzácností, že byli Židé ze země vyhnáni či zase přijati zpět (rekonquista)

  • Židé byli přímo podřízení králi, museli se odlišovat oblečením a jen obchodovat

  • Vzniká lichvářství (půjčování peněz na dluh, v křesťanství zakázáno)

  • Židé se věnovali řemeslu, obchodu a lichvářství, často na ně byly konány pogromy

  • Do měst se stahují žebráci, kněží, kejklíři, prostitutky a herci

  • Mezi 11. a 12. stoletím se objevuje rytířská kultura

  • Rytíři byli většinou šlechtici, což však nebylo pravidlem, byl to bojovník na koni

  • Rytířem se člověk stával kolem 16. roku věku; jejich úkolem bylo bránit krále a víru

  • Jejich hlavními symboly byly meč, víra a čestnost („Toho bohdá nebude, aby český..“)

  • O rytířích byli skládány na písně a eposy (součást dvorské epiky v literatuře)

  • Nejznámějším rytířským řádem byli Templáři (zrušeni v 14. století)

  • Postupným šířením křesťanství dochází k ústupu tradičních kultur evropských národů

  • Arábie

  • Arabská kultura a vzdělanost výrazně ovlivnila Evropu a Blízký východ

  • Hlavní rozmach, tzv. Zlatý věk, začal roku 622 n. l. odchodem proroka Mohammeda z Mekky do Mediny (začátek arabského kalendáře užívaného dodnes)

  • V 8. století nastal rozmach Islámu do Severní Afriky a Španělska

  • Arabové měli bohaté znalosti o chemii, fyzice, medicíně, astronomii i algebře

  • Stejně jako jinde, se i v Arábii propojil Islám s tradiční kulturou (animismus)

  • Důležitý pro Araby byl rod, potom klan a v neposlední řadě kmen

  • Hodně Arabů se věnovalo obchodu, kvůli němuž podnikali cesty do celého světa

  • Základní přikázání Islámu:

  • Šaháda (není jiného boha než Alláha)

  • Salá (modlitba 5x denně směrem k Mecce)

  • Zachá (milosrdenství, soucit s potřebnými, především starost o sirotky)

  • Saloum (Půst během Ramadánu)

  • Hadždž (Pouť do Mekky alespoň jednou za život)

  • V arabském světě fungoval byrokratický aparát, kde měli úředníci vysoké platy

  • Roku 830 je v Bagdádu založen Dům Moudrosti (jedna z největších knihoven světa)

  • Tzv. Zlatý věk skončil v polovině 13. století nájezdy Mongolů

  • Arabské vynálezy: těstoviny, zmrzlina, hedvábí, brokát, voňavka, pasta na zuby,…

  • Významné osobnosti arabského světa:

  • Íbn Sína (perský filosof, lékař a polyhistor)

  • Íbn Fadlán (perský diplomat a cestovatel, který popsal kulturu Vikingů)

  • Al-Ídrísí (andaluský cestovatel a kartograf, který popsal Balkán)

  • Hunajn ibn Išák (arabský religionista a oftalmolog, známý i v Evropě)

  • Střední a Jižní Amerika

  • Mayové byli kmen, který žil v malých královstvích v deštných pralesích a na pláních

  • Vládli jim mocní králové, kteří byli králi, kněžími a válečníky

  • Mayové měli výborné znalosti v matematice a astronomii (Mayský kalendář)

  • Žili v oblasti poloostrova Yucatan, jejich největší rozmach nastal v 6. století

  • Mayové věřili v mnoho bohů, kterým přinášeli lidské oběti

  • V 9. století se přesunuli na sever, tím se rozšířila moc Toltéků, kteří vládli v Mexiku

  • Ve střední části Mexika žili Aztékové s hlavním městem Tenochtitlán (stálo u jezera)

  • Aztékové pracovali jako hrnčíři, tkalci, řezbáři či zlatníci

  • Aztékové byli též zdatní válečníci, kteří neustále vedli války s okolními kmeny

  • V zemědělství využívali plovoucí pole (koše s hlínou, které pluly na hladině jezer)

  • Aztécká říše byla vyvrácena roku 1521 Hernandem Cortésem

  • V Jižní Americe (na západním pobřeží) se rozprostírala Andská říše Inků

  • Inkové se kolem roku 1300 usadili kolem města Cuzca v dnešním Peru

  • Budovali kamenná města vysoko v horách (Machu Picchu, Chan Chan, Cuzco)

  • Ta budovala i přesto, že neznali kolo ani kovové nástroje

  • Pro vedení záznamů používali uzlíky na šňůrkách

  • Mezi Inky fungoval sociální systém pomoci (při nedostatku potravin či při nemoci)

  • Incká říše byla vyvrácena roku 1532 conquistadorem Franciscem Pizzarou

Témata, do kterých materiál patří