Hudební novoromantismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- F. Liszt byl přítelem Berlioze a Chopina, zajímal se o mladou generaci skladatelů (mecenášem Wagnera, Smetany, Borodina...), dirigoval skladby Berlioze, Schumanna, Wagnera, interpretoval Chopinovy klavírní skladby
Dílo:
symfonické básně
Preludia
Ideály
Mazeppa
Co slyšíme na horách
Hungaria
Hamlet
symfonie - Faustovská, Dantovská
oratoria - Legenda o sv.Alžbětě, Ostřihomská mše, Uherská korunovační mše
klavírní tvorba
Etudy nejvyšší obtížnosti (12 transcendentálních etud)
Velké etudy podle Paganiniho Capriccií
Mefistovský valčík
Sonáta h moll
úpravy Beethovenových symfonií pro klavír a transkripce pro klavír
Uherské rapsódie
skladby pro varhany, písně...
-literární činnost: životopis F.Chopina, Cikáni a jejich hudba v Uhersku
Richard Wagner (1813 Lipsko - 1883 Benátky)
‐ romantický ideál universálního umělce - hudebník, dramatik, estetik, filozof
- německý skladatel a dirigent, básník a hudební spisovatel, reformátor romantické opery
- jeho život byl plný zvratů a rozporů, střídala se v něm nouze i přepych, nepochopení i zbožňování....
‐ z hereckého prostředí
‐ od mládí zájem o hudbu
‐ studia v Drážďanech a Lipsku
‐ operním kapelníkem v Magdeburku, Královci, Rize, Paříži a Drážďanech
‐ účast na májové revoluci 1849 ‐ emigrace do Curychu
‐ po amnestii 1861 návrat do Německa
‐ operní tvorba a reforma opery
‐ reformní činnost měla zastánce i odpůrce (Verdi)
‐ svým vystupováním a způsobem života ‐ vlivné nepřátele
‐ literární činnost významná ‐ Umění a revoluce, Opera a drama, Umělecké dílo budoucnosti
‐ X diskutabilní a v lecčem nepřijatelná ‐ Židovství v hudbě (antisemitské postoje)
‐ 1864 ‐ 1865 v Mnichově na pozvání bavorského krále Ludvíka II. (za jeho podpory vybudování vlastního divadla a tradice festivalu svých oper) dodnes jeden z nejvýznamnějších světových festivalů
- po počátečních pokusech v oblasti symfonické hudby se zaměřil na operu, píše si vlastní libreta, navrhuje kulisy, kostýmy, je režisérem..
- v operách postupně spojil hudbu s jevištní akcí, zpěv s bohatým symfonickým tokem orchestru, místo uzavřených árií a recitativů prokomponoval celé dlouhé scény do souvislého plynulého proudu - (nekonečné melodie)
- důležité postavy, situace, vztahy, předměty ...spojoval v orchestru s výraznými hudebními myšlenkami, označoval je jako "základní témata"- později se pro ně ujal název "příznačné motivy" (leitmotiv)
-hudební i literární složka pak spolu s pěveckým a hereckým provedením, s výpravou, režií tvořila jediný celek hudebního dramatu - tzv. souborné umělecké dílo – Gesamtkunstwerk
- orchestr ne jako pouhý doprovod X má podíl na dokreslení atmosféry děje
‐ předehra má vyjadřovat náladu celé opery
- od r.1872 přesídlil do Bayreuthu, kde se mu v roce 1876 ze sbírek obdivovatelů podařilo dostavět a otevřít operní dům -divadlo, určené k provádění jeho děl