Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hudební novoromantismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

7. HUDEBNÍ NOVOROMANTISMUS

  1. vznik programní hudby – programní symfonie, symfonická báseň

  2. H. Berlioz, F. Liszt

  3. reforma opery R. Wagnera

PROGRAMNÍ HUDBA

= hudba, která usiluje o vyjádření děje hudebními prostředky

- protiklad – absolutní hudba

významní protagonisté

  • Richard Wagner

  • Hector Berlioz – Fantastická symfonie (první programní symfonie; 1830)

  • Bedřich Smetana – Má vlast (symfonická báseň)

PROGRAMNÍ SYMFONIE

- vznik v 19. stol.

- Hector Berlioz – Fantastická symfonie

- idée fixe – stálá myšlenka, výrazné téma, které prochází všemi větami díla (v různých obměnách)

- nejdůležitější kompoziční prostředek programní hudby

SYMFONICKÁ BÁSEŇ

- navazuje na programní symfonii

- Ferenc Liszt, Bedřich Smetana, Richard Strauss

- zhudebněný příběh - pojmenovávání názvem příběhu, o kterém skladby pojednávají, či hrdiny, který v nich vystupuje – Orfeus, Prometheus, Valdštýnův tábor, Richard III., Francesca da Rimini, Don Juan, Tak pravil Zarathustra, Don Quijote…

NOVOROMANTISMUS

- organické pokračováním romantismu od 30. let 19.století

- v literatuře a ve výtvarném umění sílí snaha o realistické zobrazování

- úsilí o nový hudební výraz

- v hudbě se prohloubilo sblížení s literaturou až k hudebnímu ztvárnění literárních námětů v instrumentální hudbě

- vznikla hudba programní (formy programní symfonie, symfonická báseň) programní symfonie (Berlioz) symfonická báseň (Liszt) hudební drama (Wagner)

- zvětšuje se barevnost instrumentace, zvukomalebnost, vznikají nové nástrojové kombinace velkého symfonického orchestru

‐ uvolněnost formy a přísné hudební stavby

- svobodnější melodika, bohatější harmonie, více chromatiky ‐ barvitá, velkolepá orchestrace

Hector Berlioz (1803 - 1869)

11. 12.1803, La Côte‐Saint‐André 8. 3.1869 Paříž

- tvůrce novoromantismu

- reformátor symfonického orchestru

- francouzský skladatel, publicista a hudební spisovatel

- živil se jako sborista

- zakladatel programní hudby a programní symfonie, syn lékaře, žák A.Rejchy

‐ jedinečná instrumentační představivost

- originální hudební mluva (dynamičnost, patetičnost, lyričnost, efektnost...)

- vynikl jako vynalézavý instrumentátor a reformátor symfonického orchestru

‐ studijní cesta do Itálie a po celé Evropě

‐ dirigentské vystoupení v Praze 1846 (vliv na Smetanu)

- zúčastnil se skladatelských soutěží a v r.1830 získal Římskou cenu, která mu umožnila studium v Itálii

- v pařížských uměleckých kruzích byl považován za provokujícího výstředníka

- zamiloval se do anglické herečky Henrietty Smithsonové, stala se inspirací k F.s., manželství ztroskotalo

Dílo:

symfonie

Fantastická symfonie (s podtitulem Epizoda ze života umělcova),1.progr.symf.-

- inspirována láskou k herečce Harrietě Smithsonové ‐ „ideé fix" ‐ 40 taktů ‐ prolíná všemi větami

Témata, do kterých materiál patří