Hudební novoromantismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. HUDEBNÍ NOVOROMANTISMUS
vznik programní hudby – programní symfonie, symfonická báseň
H. Berlioz, F. Liszt
reforma opery R. Wagnera
PROGRAMNÍ HUDBA
= hudba, která usiluje o vyjádření děje hudebními prostředky
- protiklad – absolutní hudba
významní protagonisté
Richard Wagner
Hector Berlioz – Fantastická symfonie (první programní symfonie; 1830)
Bedřich Smetana – Má vlast (symfonická báseň)
PROGRAMNÍ SYMFONIE
- vznik v 19. stol.
- Hector Berlioz – Fantastická symfonie
- idée fixe – stálá myšlenka, výrazné téma, které prochází všemi větami díla (v různých obměnách)
- nejdůležitější kompoziční prostředek programní hudby
SYMFONICKÁ BÁSEŇ
- navazuje na programní symfonii
- Ferenc Liszt, Bedřich Smetana, Richard Strauss
- zhudebněný příběh - pojmenovávání názvem příběhu, o kterém skladby pojednávají, či hrdiny, který v nich vystupuje – Orfeus, Prometheus, Valdštýnův tábor, Richard III., Francesca da Rimini, Don Juan, Tak pravil Zarathustra, Don Quijote…
NOVOROMANTISMUS
- organické pokračováním romantismu od 30. let 19.století
- v literatuře a ve výtvarném umění sílí snaha o realistické zobrazování
- úsilí o nový hudební výraz
- v hudbě se prohloubilo sblížení s literaturou až k hudebnímu ztvárnění literárních námětů v instrumentální hudbě
- vznikla hudba programní (formy programní symfonie, symfonická báseň) programní symfonie (Berlioz) symfonická báseň (Liszt) hudební drama (Wagner)
- zvětšuje se barevnost instrumentace, zvukomalebnost, vznikají nové nástrojové kombinace velkého symfonického orchestru
‐ uvolněnost formy a přísné hudební stavby
- svobodnější melodika, bohatější harmonie, více chromatiky ‐ barvitá, velkolepá orchestrace
Hector Berlioz (1803 - 1869)
11. 12.1803, La Côte‐Saint‐André 8. 3.1869 Paříž
- tvůrce novoromantismu
- reformátor symfonického orchestru
- francouzský skladatel, publicista a hudební spisovatel
- živil se jako sborista
- zakladatel programní hudby a programní symfonie, syn lékaře, žák A.Rejchy
‐ jedinečná instrumentační představivost
- originální hudební mluva (dynamičnost, patetičnost, lyričnost, efektnost...)
- vynikl jako vynalézavý instrumentátor a reformátor symfonického orchestru
‐ studijní cesta do Itálie a po celé Evropě
‐ dirigentské vystoupení v Praze 1846 (vliv na Smetanu)
- zúčastnil se skladatelských soutěží a v r.1830 získal Římskou cenu, která mu umožnila studium v Itálii
- v pařížských uměleckých kruzích byl považován za provokujícího výstředníka
- zamiloval se do anglické herečky Henrietty Smithsonové, stala se inspirací k F.s., manželství ztroskotalo
Dílo:
symfonie
Fantastická symfonie (s podtitulem Epizoda ze života umělcova),1.progr.symf.-
- inspirována láskou k herečce Harrietě Smithsonové ‐ „ideé fix" ‐ 40 taktů ‐ prolíná všemi větami