Romantismus v hudbě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6. ROMANTISMUS V HUDBĚ
charakteristika hudebního romantismu
život a dílo F. Schuberta, C. M. von Webera, F. Mendelssohn – Bartholdyho, R. Schumanna, F. Chopina
ROMANTISMUS (1820 - 1900)
- reakce na klasicismus (termín odvozen od slova román)
- umělecký (všechna umělecká odvětví) a filozofický směr i životní postoj
- důsledek hlubokých přeměn ve společnosti (francouzská revoluce, rozpad feudalismu, nástup
měšťanstva, 1. průmyslová revoluce)
- měšťanstvo nositelem nové kultury (klavír v běžném vybavení rodin)
- hudba - primární postavení, hudebník - svobodný občan, nezávislý umělec!
- tržní vztahy v hudbě....koncertní sály, divadla, vstupné....
„Hudba nejlépe ze všech umění je schopná navodit lidské city, vášně a nálady."
(Arthur Schopenhaurer)
- inspirace historií, vliv lidového umění (melodie, rytmus, harmonie)
- bohatější harmonie - chromatika, alterace
- instrumentace - individuální barvy, harfa, dechové nástroje, bicí
K l a s i c i s m u s
rozum (racionalita)
touha znát a poznat
známé a jasné
skutečnost (realita)
optimismus
kosmopolitismus
spoutanost společností
náboženská vlažnost a skepse
R o m a n i s m u s
cit (emocionalita)
touha prožít a zakusit
mystérium a tajemství (exotika)
fantazie, snění
zoufalství a bezmocnost (nešťastná láska)
národní cítění = vznik národních škol
(středověk a mýty národa)
návrat k přírodě (J.J. Rousseau)
kladná náboženská víra
Hudební formy romantismu
Píseň (umělá)
Tance (výraz národní příslušnosti)
Symfonická báseň (programní hudba)
Drobné klavírní formy
Opera - hudební drama! (Wagner)
Koncert (virtuozita !)
Symfonie
Komorní skladby
Fáze romantismu
Raný romantismus (Weber, Schubert)
Rozvitý romantismus (Mendelssohn, Schumann, Chopin, Rossini)
- vznik „Národních škol"
- ruská (Glinka, „Mocná hrstka", Čajkovskij)
- česká (Smetana, Dvořák, Fibich)
- severská (Grieg)
Novoromantismus
(Berlioz, Liszt, Wagner, Bruckner, Verdi, Gounod, Bizet)
- pokračovatelé (Franck, Smetana)
- klasicko - romantická syntéza (Brahms, Dvořák)
Pozdní romantismus
(Reger, Saint-Saëns, Rachmaninov, Sibelius, Puccini)
Doznívající romantismus
(R. Strauss, Mahler, Skrjabin)
RANÝ NĚMECKÝ ROMANTISMUS
Franz Schubert 1797, Lichtental Vídeň – 1828, Vídeň
- písně (604) - největší význam (texty Heinrich Heine, Johann W. Goethe aj.)
Markéta u přeslice, Král duchů, Ave Maria
Spanilá mlynářka - cyklus písní (Zvědavost, Netrpělivost)
Zimní cesta - vrcholný cyklus 24 písní (Lípa, Kolovrátkář)
- melodická bohatosti, harmonická barvitost, propracovaný klavírní doprovod
- od prostého výrazu po dramatičnost až tragiku
- symfonie (9), č. 8 - tzv. Nedokončená - nejslavnější
- komorní tvorba - (smyčcové kvartety, klavírní tria, klavírní kvintet s variacemi na píseň Pstruh)
- klavírní tvorba (sonáty, impromptus)
- církevní skladby