Neoklasicismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- symfonické skladby, koncerty (flétnový - nejznámnější z fl. lit. 20. století), opery,
balety, komorní tvorba, scénická a filmová hudba
Tzv. pařížská škola (École dr Paris)
- skupina skladatelů různé národnosti => pozoruhodná syntéza s francouzskou hudbou
Bohuslav Martinů, Marcel Mihalovici, Alexander Tansman,
Alexandr Nikolajevič Čerepin aj.
Mladá Francie (Jeune France)
- skupina 4 skladatelů, propagace živé hudby nejprogresivnějších koncepcí
Olivier Messiaen, André Jolivet, Yves Baudrier, Daniel Jean Yves Lesur
Paul Hindemith (1895 - 1963)
- protipól Schönberga, nejvýznamnější německý skladatel 1. pol. 20. století
- violista, dirigent, pedagog v Berlíně, po emigraci v Turecku, USA, Švýcarsku
- složitý skladatelský vývoj
- přijetí směru „nová věcnost" (ostře protiromantické zaměření)
=> důraz na ryze hudební, neprogramní projev, úsilí o logickou hudební konstrukci,
potlačení citové složky = objektivizace, racionalizace, ale setrvání v tonálitěních
- později využívání barokních, pozdně romantických prvků, nakonec návrat
od volné tonality a polyfonie k chromatické tonalitě
=> navazuje na slavnou tradici německé hudby (Bach, Beethoven, Brahms)
- teoretické spisy: Nauka o skladbě, Skladatel ve svém světě
Instrumentální tvorba:
Filharmonický koncert
5 symfonií (Malíř Mathis - podle stejnojmenné opery)
Symfonické matamorfózy - na témata C. M. Webera
Koncerty - (přes 20) pro nejrůznější instrumenty
Nobillissima visione - suita podle stejnojmenného baletu
Ludus tonalis - velké klavírní dílo, protějšek Bachova Temperovaného klavíru a Bartókova Mikrokosmu
6 smyčcových kvartetů, sonáty pro různé nástroje, další komorní dílo
Operní trilogie věnovaná slavným osobnostem:
Cardillac
Malíř Mathis - o německém malíři 16. stol. M. Grünewaldovi
Harmonie světa - o J. Keplerovi
Oratoria a kantáty, Requiem, mešní a jiná církevní hudba, písňové cykly aj.
Carl Orff (1895 - 1982)
- osobitý zjev světového významu
- německý skladatel, dirigent a pedagog - „Orff-Schulwerk" - Musik für Kinder
(pro české podmínky upravil Ilja Hurník, Petr Eben, Vladimír Poš, Pavel Jurkovič)
- úsilí o nový typ jevištního díla - propojení slova, hudby a pohybu
- inspirace antické divadlo, středověké a renesanční frama, folklór, exotika
- prostý výraz, nejjednodušší harmonie, syrové barvy, rytmus jako tvůrčí princip
- záměrný „primitivismus"- Stile barbaro, tzv. neoprimitivismus
(Stravinskij ironicky definoval jako „neoneanderthalskou" školu)
=> strhující síla, živelnost, magické účinky
Trionfi - kantátový triptych pro scénické provedení:
Carmina burana - světské písně pro sóla, sbor a velký orchestr, texty ze 14. století
Catulli Carmina - hry pro sóla, sbor, 4 klavíry a bicí na texty řím. básníka Catulla
Trionfo di Afrodite - koncert pro sóla, sbor a orchestr, stylizace svatebního obřadu