Knižní kultura 19. stoeltí a poloviny 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Funkcionalismus
Typografii zjednodušil
Bezpatková písma
Linie a formy byly čistší
Alexandr Rodčenko = při realizaci knižních obálek využíval fotomontáží nebo jednoduchých kompozic kombinovaných s barevnými skvrnami a vyloučil okrasy
Francouzský funkcionalismus
Rezervovanější
Kasandra = mezinárodní plakáty, spoluzakladatel reklamní agentury Výtvarný spolek vytvořil nové druhy písem
Dadaismus
Na písmeno, stránku a slovo se pohlíželo z estetického hlediska
Kurt Schwitters = německý malíř - převzal myšlenky ruského futurismu
Bauhaus = německá výtvarná škola
Jan Tschichold = protestoval proti zdobnosti, dával přednost bezpatkovým písmům
Vznik moderních písem = New Grotesk
Paul Renner = založil Mnichovskou školu pro ilustraci a knižní řemeslo, navrhl písmo Futura
Mezinárodní švýcarský styl
Bezpatková písma, asymetrie, typografický rastr
Čitelnost, jednoduchost
Max Bill = minimalistické lámání sazby a využíval typografickou mřížku – rastr
Armin Hofmann = plakáty
Česká typografie 1. polovina 20. století
Tiskárna volných směrů Grégr = umělecky upravené publikace
Spolek českých bibliofilů = moderní kniha
Státní tiskárna = původní písma, která vyrobila
Jaroslav Benda
Dal výtvarnou tvář Laichtrovu nakladatelství
Dřevoryty vyzdobil Knihu lesů vod a strání
Vratislav Hugo Brunner
Přes 500 knih
Zhotovování vazeb
Vojtěch Preissig
V Paříži pracoval pro Alfonse Muchu
Písma = Preissigova antikva, groteskoantikvu
Ilustroval BROUČKY a SLEZSKÉ PÍSNĚ
Slavoboj Tusar
Tusarova antikva = vydaná londýnskou společností Monotype v 10 a 12 bodech
Typograficky upravil Máj
Karel Dyrynk
Redaktorem dělnického odborného časopisu Typografia
Spoluzakládal Spolku českých bibliofilů