11. Baroko v Itálii a Evropě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
11.
Baroko v Itálii a v Evropě RANÝ BAROK (1590-1625)
VRCHOLNÝ BAROK (1625-1675)
POZDNÍ BAROK (1675-1750) -vznikl v Itálii
-
mnoho výkladů slova: podivný, groteskní
-chápáno jako
něco přepjatého, přezdobeného, nevkusného
-
odpor vůči renesanční anarchii
-
rozbíjí ucelenou renesanční formu
-
přináší pohyb, napětí
-
zaměřuje se na cit člověka více než na intelekt
-
zdůrazňuje duchovnost, mysticismus, nadpřirozenost
-štuk, sgrafity, hrubá
rustika, edikula, výklenek, štít, arkýř, lunety, arkády, atika
-
nadpřirozenost, dynamismus, proměna v iluzi, nadsázka,disharmonie
Architektura
-prostor do hloubky
-
působí na city
-
výborné urbanistické cítění
-
převládá církevní architektura
-paláce, domy, zámky, pevnosti
DYNAMICKÉ BAROKO
-
šířilo se z Itálie především na sever (Čechy, Rakousko)
-
důraz na šikmé, zakřivené linie a pokroucené plochy
-
dynamické tvary plné napětí
-
stěny se prohýbají, vlní
-
štíty vrcholí trojúhelníkem, doplněny koulemi
-hra
světel a stínů a barevných kontrastů
-reliéfní výzdoba štukem
-
spirálový motiv různých forem výzdoby
KLASICISTNÍ BAROKO
-2. Polovina 17. Století, vrcholí jako klasicismus v
poslední třetině 18. Století
-
zdomácnělo ve Francii
-
kultivovaná odrůda barokního slohu
-
navazuje na odkaz římské renesance
-
sloupová průčelí s korintskými a iónskými sloupy
-
zdobení: vavřínové věnce, oválné madailony s reliéfy
-
převládá církevní architektura
Sochařství
-dva proudy: dynamický a klasicistní
-
byl opuštěn ideál tvarově vyrovnané krásy, socha měla odrážet suchovní život
-patetická, vzrušená gesta, divadelní postoj
-
mučednický výraz nebo náboženské zadumání
-anatomická nadsázka
-
hra světla a stínu
-mariánský nebo morový sloup
Lorenzo Berniny
-génius, který ovládal
všechny druhy výtvarného umění
-
vynikal jako sochař
mramorový David
Apollo a Dafné
fontána Čtyř řek
Fontána di Trevi
baldachýn v chrámu sv. Petra