14. Baroko v Itálii
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
14. BAROKO V ITÁLII
-v 16.století v Itálii; název odvozen od „perla nepravidelného tvaru“, baroque=fr. podivný, v řečtině báros=hojný
-datace v Itálii: rané (1590-1625), vrcholné (1625-1675), pozdní (1675-1750); baroko v Itálii bylo vázáno na Řím
-hl.důraz kladen na víru; protireformace= snaha o opětovné sjednocení církve->vyústila ve Tridentský koncil (1545-1563)
-založen nový řád Jezuité
Srovnání: renesance- (rozum; statický; harmonie) X baroko- (víra; dynamický; disharmonie); v umění se objevuje symbol lebky (symbol Mementa mori)
2 důležité citáty: Carpe diem (=užívej dne) a Memento mori (=pamatuj na smrt)-tzn., že člověk by se měl snažit žít hodnotný život
ARCHITEKTURA
-oválný půdorys; objevovaly se kupole na stavbách
klasické baroko (Francie)-bylo umírněnější
dynamické baroko (Itálie, ČR)
Kostel Il Gesú –Řím; poprvé prvky, které jsou společné pro tisíc dalších staveb; v 2.pol 16 stol. ho postavil Giacoppo B. da Vignola; uvnitř se sjednotil prostor, zrušily se lodě; po stranách zbudovány kapličky pro soukromou modlitbu; je napůl manýristický, napůl barokní
Carlo Maderna –navrhl portikus (vstup do chrámu sv. Petra ve Vatikánu); použití pilastrů
Gian Lorenzo Bernini-sochař, architekt i malíř; působil v Římě převážně ve službách papežů; inspirován sochami Michelangela; navrhl kolonádu před chrámem sv. Petra- na kolonádě je 284 sloupů; monumentální vstup; symbolika otevřené náruči církve nebo klíče sv. Petra; Baldachýn- v chrámu sv. Petra; použil zakroucené sloupy=tordované sloupy
Francesco Borromini-jeden z nejlepších barokních architektů; představitel radikálního baroka (výrazný, lámal fasády domů, číselné šifry); kostel sv. Karla u čtyřech fontán-fasáda konvexních a konkávních ploch; kostel sv. Iva (San Ivo)-patřil k právnické fakultě římské univerzity; Ivo-patron právníků; věžička-sloužila k rituálům během ukončení studia
Guarino Guarini-působil v Turíně; teatinský mnich, vzdělaný a sečtělý; kaple San Sindone – v turínském dómu, kde se nachází turínské plátno, kupole inspirovaná muslimskou architekturou
SOCHAŘSTVÍ
dekorativní-dynamismus a snaha o tvarovou a výrazovou nadsázku; fasády a interiéry kostelů a paláců, atiky, schodiště, portály
-typy barok.ornamentu: boltec, maskaron (vypadá jako maska), kartuše (=ozdobný rám), penízky, akant, balustry (=kuželky uvnitř zábradlí), mušle, mřížka, uši s kapkami…
figurální-tělo-prostředek výrazu života lidské duše [vypjaté duševní stavy, zoufalství, agonie (=stav ochromení)]
-symbolika Mementa mori-pomni na smrt
-drapérie=rozevláté nebo splývavé záhyby-umocnuje dynamiku a pohyb
Gian Lorenzo Bernini- socha Davida-David je v pohybu, napřahuje prak proti Goliášovi; Apolló a Dafné-mytologický příběh, kdy bůh Apollón zatoužil po nymfě Dafné, když po Dafné sáhl, proměnila se ve vavřín; Únos Proserpiny (=dcera bohyně úrody Céres)-zamiloval se do ní bůh podzemí a unesl ji do podzemí, úroda byla špatná, když se však Proserpina vrátila k matce, půda byla opět úrodná; náhrobek pro papeže Alexandra VII-v chrámu sv. Petra, nahoře klečící papež, dole drapérie z mramoru, alegorické postavy žen (ctnosti papeže), smrtka se zamotává do látky= papežova sláva, vítězství nad smrtí; vidění sv. Terezie-nejslavnější Berniniho dílo, před světicí se zjevuje anděl; mystické vytržení sv. Terezie; Sv. Longinus-Longinus bodnul Krista do boku, když visel na kříži; Fontána čtyř řek-4 mužské alegorické postavy řek (vždy největší z kontinentu, chybí však Austrálie), nachází se v Římě na náměstí Piazza Navona; Fontána di Trevi