19. Impresionismus a postimpresionismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
19. IMPRESIONISMUS A POSTIMPRESIONISMUS
IMPRESIONISMUS
-imprese= dojem; až na jednu výjimku nepoužívali černou barvu; Claude Monet-obraz Dojem-východ slunce
-oprošťuje se od reality; zajímalo je zachycení prchlavého okamžiku, který viděli v krajině (odraz na vodní hladiny, mihotající se stíny…)
-malovali ve skvrnách; první výstava impresionistů v roce 1874, 1886 se tato skupina rozešla
Claude Monet – bytostný malíř a krajinář
Dojem-východ slunce
Kupky sena-princip barevné perspektivy-kupky sena byly prozářené; použity barvy k zachycení stínů; obraz vznikl v několika variacích
Průčelí Rouenu-katedrála ve Francii; vytvořil několik podob
Kosatce-dojem abstraktního obrazu; Lekníny-v muzeu Oranžerie ve Francii
Edouard Manet-vůdčí osobností impresionistů, používal černou barvu; byl rebel
-v jeho dílech často postavy, lidé; navázal na Courbeta; jeho obrazy vyvolávaly skandál
Snídaně v trávě – v r. 1863; vystavil jej na tzv. Salonu odmítnutých; vycházel ze starých mistrů benátské školy (Tiziano..) ; nahá žena mezi oblečenými muži
Olympie-stejná modelka jako při Snídani v trávě; vzbudil poprask; zobrazení prostitutky zobrazení černošky; vyšel z Tizianovy Venuše urbínské
Portrét Émila Zoly-za ním vystavena reprodukce Manetovy Olympie
Bar ve Folies-Bergére-jeden z posledních Manetových obrazů; barmanka-pocit osamělosti i přes velkou společnost
Auguste Renoir- zaměřoval se na umění rokoka; v mládí se učil malováním vějířů; zobrazení lidské figury-ženské postavy, ženského aktu; náměty z tančíren, setkání mladých Pařížanů atd.
Houpačka-zachycení stínu; slunce prosvítající skrz strany; zobrazení dvou zamilovaných lidí
Milenci-v Nár. galerii ; Snídaně veslařů-setkání Pařížanů
Camille Pissaro-nejstarší z generace impresionistů, organizoval výstavy; věnoval se hlavně krajinomalbě
Krajina-obrazy s krajinou nijak nenazýval, lidé si je měli nazvat sami; obrazy mnoha různých krajin
Edgar Degas-náměty koňských dostihů, jako jeden z prvních maloval podle fotografií
Absinth-nápoj umělců v tehdejší době
Tanečnice-zobrazení baletek; později je maloval i technikou pastelu
POSTIMPRESIONISMUS
-po impresionismu; zahrnuje ismy (směry), které se objevily po impresionismu do počátku 20. století – př. pointilismus, symbolismus, expresionismus
-3 nejvýznamnější malíři: Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne
-postimpresionismus se snažil vytvořit přesnou malířskou metodu; usilovali o vytvoření návodu na to, jak malovat
-často v opozici proti společnosti; návrat k člověku a jeho vlastnímu vnímání
POINTILISMUS- od slova point=tečka; důležitou roli hrají barevné tečky; navazovali na nové poznatky v optice
Georges Seurat [sera] – kopíroval stare mistry v Louvru, v obrazech rozvinul barevnou teorii; říkal, že barvám se lze naučit jako notám v hudbě; obraz by měl být z teček, které se až z odstupu divákovi spojí v obraz