19. Impresionismus a postimpresionismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-vymyslel teorii, z jakých barev by se měl skládat obraz:
barvy skutečných předmětů
barva slunečního světla (žluto-bílá)
barva odražených předmětů v jiném předmětu
barva simutálního kontrastu – kontrastní barvy
Koupání-své techniky nejprve zkoušel; Nedělní odpoledne na ostrově Grande Jatte [žat]-použití žluté, zelené a modré
Paul Signac- spolupracovník Seurata, nedosáhl takové proslulosti, byl organizátor této skupiny
EXPRESIONISMUS -exprese=výraz; deformuje tvar za účelem výrazu,výrazné barvy nebo ostré linie, nervní malířský rukopis
Vincent van Gogh- předchůdce expresionismu; Nizozemec, syn protestantského kněze; bratr Theo, který Vincenta finančně podporoval
-pracoval jako pomocný kazatel v Anglii , z církve byl propuštěn; pobýval v Paříži a sbíral japonské dřevořezy; maloval pohledy na Seinu a Montmartre; často pobýval v Arles na jihu Francie
Jedlíci brambor- jedno z raných děl; inspirován realismem (Milletem)
Autoportrét-v pozadí spirály-energické nanášení rychlými tahy štětce; Umělcova ložnice-pokoj, který si pronajímal
Slunečnice- nejslavnější obraz; vytvořil ho na uvítanou pro Gauguina, se kterým se dříve již setkal v Paříži; Gogh ho napadl nožem, proto si poté za trest uřízl kousek ušního lalůčku
Noční kavárna; Cipřiše-vysoké vlnící se stromy,vibrující krajina; Dr. Gachet-podporovatel Gogha; Obilná pole s havrany-poslední jeho obraz
SYMBOLISMUS –odrazil se v literatuře; pracuje se symbolem; vyšší hlubší myšlenka, ke které má obraz vést; často náměty z biblické literatury
Paul Gauguin – Francouz; stal se předstupněm směru moderny; částečnou formou jeho díla byla secese; začal jako Gogh používat psychologii barev, všímal si i psychologie linií; do 7 let pobýval v Peru, poté ve Francii-projevuje se v díle; zůstávají u něj náboženské náměty; zemřel na syfilis
-nabádal, aby malíři tvořili podle svých pocitů; působil v Bretani ve městě Pont-aven s Emilem Bernardem a chtěli spolu založit Pont-avenskou školu
-cloisonismus=technika malování v barevných plochách, které ohraničoval linií
Vidění po kázání-bretaňské ženy s čepci jdoucí z nedělní bohoslužby, vidí přes sebou to, co slyšely při kázání (zápas Jákoba s andělem-ze Starého zákona); zájem o zachycení prostých lidí-viděl v nich čistotu a nezkaženost
Žlutý Kristus-středověký vyřezávaný kricifix umístěný do exteriéru; Bretaň; technika cloisonismu (působí jako vitráž)
Portrét Gauguina-za ním jeho obraz Žlutý Kristus; Vincent van Gogh malující slunečnice; Noční kavárna
-2 měsíce plul Gauguin lodí na Tahiti, kde vytvořil svý nejtypičtější díla:
Tahiťanky na pláži; Arearea-symbolický charakter
Odkud přicházíme, kdo jsme a kam jdeme-jeho nejslavnější obraz plný filozofie; má se číst zprava (zrození člověka), poté vprostřed přítomnost a nalevo stařena (=kam jdeme)-kontrast s mladou ženou; bílá husa=prázdnota lidských slov, ovoce=symbol zkušenosti, domorodá modla(socha)= potřeba duchovna a víry, pes= zobrazení Gauguina